Geef uw bank een rode kaart!

12 november 2009

Geef uw bank een rode kaart!

12-11-2009 actie service banken 1 Vanmorgen organiseerden FNV Bondgenoten afdeling Venlo en de ouderen- organisaties ANBO en BOS een actie tegen de verslechtering van de dienstverlening en voor het behoud van de traditionele, menselijke service bij banken. De SP sluit zich graag bij de actie aan omdat het precies ons standpunt uitdraagt voor het behoud van voorzieningen. Bij wijze van protest werden door ouderen 'rode kaarten' uitgedeeld aan hun banken in Blerick, waarvan er nog maar twee open zijn, kenmerkend voor de achteruithollende service.

Het lijkt een trend: banken die hun dienstverlening afbouwen of vestigingen zelfs compleet sluiten. Vooral in de kleine kernen en dorpen worden contante geldafhandelingen beperkt. De klant wordt gedwongen om 'digitaal' te gaan; voor veel ouderen en gehandicapten een ramp, ze maken zich dan ook grote zorgen. Telkens worden deze mensen het hardst getroffen met het afbouwen van de persoonlijke, menselijke dienstverlening. Zij stellen het menselijk contact juist zeer op prijs. Vaak kennen ze de medewerkers bij hun bank en hebben daarmee een vertrouwelijke relatie opgebouwd. Men vertrouwt hen letterlijk hun geld toe. Gaat er een bankloket dicht dan kan men geen contante geldhandelingen meer verrichten. Met het oog op de toenemende vergrijzing wordt dit probleem almaar groter.

12-11-2009 actie service banken 2"Deze bank besteedt veel aandacht aan service. Doordat de bank een coöperatie is, hebben klanten inspraak op het beleid", aldus de receptionistes. Dit is een wassen neus maar wanneer deze bank veel 'rode kaarten' krijgt moet ze haar beleid dus aanpassen!

Banken trekken zich steeds minder aan van maatschappelijke geaccepteerde ‘spelregels’. In Blerick sloten het afgelopen jaar al twee banken de deuren. De service bij de twee nog bestaande banken is of wordt uitgekleed. Vooral voor ouderen en gehandicapten leidt de sluiting van bankfilialen en het opdringen van internetbankieren tot steeds grotere problemen.

De meeste ouderen hebben wel een pinpas, maar weten niet hoe dit werkt. Bovendien geeft het vooral voor ouderen een gevoel van onveiligheid om bij een onbemande geldautomaat te pinnen. Met het verdwijnen van de service voelen zij zich in de steek gelaten. Opeens moeten ouderen een afspraak plannen voordat ze naar de bank kunnen gaan, of nog erger: moeten mensen naar een andere gemeente om de bankzaken daar te regelen. En dan nog is dat geen voorwaarde tot succes.

12-11-2009 actie service banken 3 De toegestroomde pers kon ook de antwoorden van deze bankmanager vastleggen. Hij zei dat het 'hoofdkantoor' het beleid bepaalt en we dus aan het verkeerde adres waren...

De samenwerkende organisaties hopen met de actie vandaag, dat de politieke partijen die meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen zich zullen uitspreken voor het behoud van de menselijke dienstverlening bij banken. Vanuit de politiek reageerden enkel de SP, Blerickse- en Belfeldse Democraten waarvan dus alleen de SP ook echt actief steun betuigde en mee deed aan de manifestatie vandaag. Triest dat bij de politiek zo weinig begrip is voor het ongemak dat vooral ouderen en verstandelijk gehandicapten ervaren bij hun bank...

12-11-2009 actie service banken 1De aanwezige ouderen hadden er zin in, de verontwaardiging zit dan ook diep.

De actie vandaag betekent de aftrap voor verdere bankenacties in het hele land. Komende weken worden er door de samenwerkende organisaties ruim 5000 pamfletten en actiekaarten onder ouderen verspreid met de oproep om aan hun bank een 'rode kaart' uit te delen die de banken moet aanzetten tot verbeteringen. Begin dit jaar deed 'staatsbank' ING de belofte om weer servicegericht naar haar klanten te gaan werken. Vreemd genoeg verstaat de bank hieronder de sluiting van het bankfiliaal in Blerick...

12-11-2009 actie service banken 4 Op een steenworp afstand van elkaar liggen vier banken, waarvan twee hun kantoren sloten en alleen de pinautomaat nog actief is.

De service van de banken is in rap tempo aan het verdwijnen.
Een opsomming van de lokale situatie:

Arcen: De Rabobank vestiging is sinds voorjaar 2009 dicht. Pinnen kan er nog wel.
Lomm: Er staat een mobiele pinpunt (Rabobank) op het Antoniusplein, maar die is geregeld defect.
Velden: Rabobank gaat dicht, is nu alleen nog open op afspraak. Hier kan ook nog geld worden gestort (middels een telmachine). Filiaal is, alleen op afspraak, elke dag open van 13.00-16.00 uur.
Venlo: SNS bank Nolensplein, ook daar kan geen contante geldafhandeling meer. Informatiefolders zijn niet voorhanden. Mensen wordt gewezen op digitale brochures, te vinden via de website.
Blerick: SNS bank van Alberdink Thijmstraat is verhuisd naar Kloosterstraat (voorjaar 2006). Daarna geen loket meer. In voorjaar 2009 ook filiaal Kloosterstraat gesloten. ING had in Kloosterstraat alle service (ook loket). Dit filiaal ging in het voorjaar van 2009 dicht. De ABN AMRO gaat vanaf november 2009 dicht. Dan is alleen Rabobank nog aanwezig in Blerick.
Tegelen: In Tegelen is het bij alle banken hetzelfde. Zonder bankpas kun je nergens meer bankzaken regelen. Het aantal personeelsleden is overal tot een minimum beperkt. Alle bijkantoren zijn in Tegelen gesloten. Ouderen moeten zelf maar leren om met een bankpas overweg te gaan, of hulp vragen bij hun kinderen of familie. In een uiterst noodgeval worden oudere mensen nog wel geholpen door het personeel. Maar die service wordt niet meer gegarandeerd.
Belfeld: De Rabobank heeft haar filiaal in Belfeld in 2009 gesloten, er is alleen nog een pinautomaat. Voor andere bankzaken moet men naar Tegelen of Reuver. De Postbank (nu ING) heeft in 2008 haar kantoor gesloten en haar bankzaken ondergebracht in een supermarkt.

31-07-2008: SP maakt zich zorgen om voorzieningen