Terugnemen verantwoordelijkheid op Wel.kom en scholen

5 september 2009

Terugnemen verantwoordelijkheid op Wel.kom en scholen

akoord!-po Door uitspraken van twee rechters wordt het in onderwijs en kinderopvangland in Venlo zo langzamerhand een puinhoop. PvdA wethouder Testroote is niet in staat gebleken om op enige manier de regie te behouden en faalt jammerlijk. De situatie die is ontstaan laat zien wat het gevolg is van het op afstand plaatsen van overheidstaken en de tweedeling tussen scholen. Tijd om de kinderopvang en het toezicht op scholen per direct onder te brengen bij de gemeenten.

De raad van toezicht van welzijnsstichting Wel.Kom stuurde haar directie naar huis en dat moet van de rechter worden teruggedraaid. Kosten voor de mogelijke afkoopsom van de directie: een ongekend bedrag van minimaal een miljoen euro! Een belachelijk hoog bedrag, wat veel wegheeft van graaien, maar dat terzijde.

school Het bestuur van onderwijsstichting Akkoord wenste niet in te gaan op het verzoek van het toezichthoudend orgaan, met daarin onder andere wethouder Testroote, om haar directeur te ontslaan op basis van verdachtmakingen van oud medewerkers. Resultaat was het ontslag van het bestuur door het toezichthoudend orgaan, waar de rechter vorige week van besloot dat dit terecht was.
Bizar detail is dat het bij Akkoord gaat om het algemeen onderwijs en de gemeente vrijwel niets heeft te zeggen over bijzondere onderwijsinstellingen zoals Katholiek, Joods of Islamitisch onderwijs.

Hoe kunnen we de regie weer bij de gemeenten krijgen en hoe behouden we het toezicht op onze scholen op een fatsoenlijke manier?
De oplossing voor de welzijnsstichting is eenvoudig. Ban Wel.kom en haar graaiende directie per direct uit alle samenwerkingsverbanden met de gemeente. Richt een gemeentelijke welzijnsstichting op en breng daar alle activiteiten inclusief kinderopvang in onder.
Landelijk moet artikel 23 van de grondwet (vrijheid stichten scholen op religieuze grondslag) worden geschrapt om fatsoenlijk toezicht op scholen te garanderen.
Daarbij zijn onderwijsstichtingen echt niet noodzakelijk, scholen konden in het verleden ook zonder deze stichtingen prima functioneren. Dus hef deze gecreëerde tussenlagen op en neem je verantwoordelijkheid als gemeente als het gaat om het toezicht op onderwijs en de opvang van onze kinderen!

31-08-2009: website Omroep Venlo: "Bestuur Akkoord krijgt geen gelijk van rechter"
07-08-2009: SP eist opheldering van wethouder over ontslagconflict bestuur Akkoord
30-01-2009: website Omroep Venlo: "Directie Wel.kom op non-actief"