Herrie in onderwijsland

9 mei 2009

Herrie in onderwijsland

onderwijs3 Bestuurders van de grootschalige basisschoolkoepels willen niet verder met elkaar in overleg. Na de succesvolle lijmpoging van vorig jaar is het overleg nu echt ontploft. De ruziënde directeuren gaan de komende maanden niet meer met elkaar om de tafel, een afkoelingsperiode is voorgesteld. Wat betekent dit nu voor het basisonderwijs?

Column door Ton Heerschop, bestuurslid SP Venlo

School is enorm belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Een school is een plaats waar je vaak voor de eerste keer langdurig in aanraking komt met anderen en ook moet leren om samen te werken. Een school moet ook een veilige plaats zijn, een plek waar je fouten mag maken juist om er van te leren. Ik denk nog wel eens terug naar mijn eigen schooldagen, in het begin als een bang jongetje aan de hand van pappa. Maar dat jochie van toen is inmiddels uitgegroeid tot wat ik nu ben met al mijn fouten en gebreken maar toch vooral ook goede kanten en ideeën.

En dan lees ik dat de verenigingen die in Venlo verantwoordelijk zijn voor wat we nu noemen het primaire onderwijs (oftewel basisschool in gewone mensentaal) met ruzie uit elkaar zijn gegaan. De directies van samenwerkingsverbanden van scholen in de regio zoals Kerobei, Akkoord en Fortior, de directies van zelfstandige scholen, welzijnsstichting Wel.Kom en de wethouder kunnen blijkbaar niet met elkaar door dezelfde deur. Ze geven tegenover de pers zelfs aan dat het overleg is “ontploft”.

Is een dergelijk overleg belangrijk?
onderwijs1 Het lijkt mij altijd belangrijk dat mensen die zich bemoeien met zaken die van algemeen belang zijn met elkaar van tijd tot tijd overleggen. Artsen moeten weten hoe technieken zich ontwikkelen, agenten moeten weten hoe problemen op straat in andere steden zijn aangepakt, en noem zo nog maar even tientallen voorbeelden op.
Ook voor het onderwijs is overleg belangrijk; hoe zijn de wijken zich aan het ontwikkelen, welke scholen worden straks overbelast en welke juist niet, hoe kunnen we moeilijke leerlingen toch een plek geven, gaan we met de aankomende vergrijzing scholen sluiten of kiezen we voor bijvoorbeeld kleinere klassen? Er zijn ook hier tientallen zaken op te noemen waarom scholen met enige regelmaat met elkaar zouden moeten overleggen.

Maar in Venlo doen we dat blijkbaar even niet?
De directeur van Kerobei nam niet eens de moeite om naar het laatste overleg te komen. Zegt dat iets over de persoon of over de sfeer waarin de gesprekken plaatsvinden? Als buitenstaander weet ik het niet. Wat ik zie is dat de mensen waaraan ook ik dagelijks mijn kinderen toevertrouw, niet eens in staat zijn om in een gemeente als Venlo fatsoenlijk met elkaar in gesprek te gaan. Natuurlijk zal het hier zeker niet alle personen betreffen die aan tafel zitten, maar degene die dit op hun geweten hebben moeten zich schamen en eens goed in de spiegel kijken en nadenken of zij nog wel in staat mogen zijn de begrippen 'directie' en 'school' aan hun naam toe te voegen.

Teleurstellend is ook de houding van wethouder Testroote (PvdA). Hij stelt een afkoelingsperiode voor, terwijl hij weet dat ook vorig jaar al bemiddeling noodzakelijk was. Soms helpt het ook als je de grootste kemphanen eens bij de lurven vat en ze tot de orde roept. Een stevige vuist op tafel daar is af en toe helemaal niets mis mee. Waar we in onze samenleving langzaam aan wel aan kapot gaan is het gedraai om toch maar met iedereen vriendjes te willen blijven. Die houding en eindeloos gepolder heeft ons gebracht waar we nu zijn, ook in Venlo dus. In een gemeente waar juist de mensen die de bevolking van de toekomst (onze kinderen) het voorbeeld moeten geven, gaan als kemphanen rollebollend over straat. Zonde...

onderwijs2 De ruziënde directeuren gaan de komende maanden in ieder geval niet meer met elkaar aan tafel. Voor eentje "hoeft het niet meer". De wethouder betreurt de gang van zaken. Allemaal leuk en aardig maar de vraag blijft wat dit bestuurdersakkefietje nu eigenlijk betekent voor het basisonderwijs? Wat doet zo'n bestuurdersoverleg eigenlijk en wat kan zo'n overleg nu primair betekenen voor het primair onderwijs? Breekt nu de pleuris uit in het basisonderwijs of is het enkel een ruzie tussen twee koppige jongetjes? In dat laatste geval is de oplossing snel gemaakt: papieren puntmuts opzetten en rap in de hoek, 100 strafregels pennen en drie uur nablijven je troep opruimen!

8-5-2009: Website Omroep Venlo: "Stilte na ruzie in onderwijsland"