Wat kan in Venlo niet wat in Arcen&Velden wel kan?

17 juni 2009

Wat kan in Venlo niet wat in Arcen&Velden wel kan?

AED 1 De gemeente Arcen&Velden gaat actief mensen werven als hulpverlener bij reanimatie. Daarmee vervult de gemeente een belofte onder andere aan de SP om serieus om te gaan met het Venrayse burgerinitiatief 'Hard voor hart!' waaraan ook in de Provinciale Staten zowel de SP als de VVD steun hebben gegeven. Maar het positief nieuws heeft ook een keerzijde, namelijk het gegeven dat de gemeente Venlo tot op heden niet thuis geeft als het gaat om dit burgerinitiatief.

Het draait allemaal om een relatief simpel principe, laat mensen met kennis van reanimatie hun mobiele telefoonnummer doorgeven aan de meldkamer. Plaats vervolgens op strategische plekken een defibrillator (AED) en klaar ben je. De meldkamer beschikt over de mogelijkheid om een 'sms-bom' te verzenden en bij een reanimatie kunnen burgers snel minuten eerder dan de ambulance hulp verlenen. Kostbare levensreddende minuten gaan zo minder snel verloren.

Kortom een zeer slim eenvoudig en uiterst doordacht plan. Maar blijkbaar niet aanwezig op het netvlies van onze lokale bestuurders… Schandalig want in een tijd van enorme zelfverrijking aan de ene zijde en toenemende armoede aan de andere is een sociaal systeem als dit AED-burgerinitiatief misschien wel eens de nieuwe energie en samenhang waar ons land en gemeente zo op zitten te wachten.

AED 2 Maar de gemeente Venlo hult zich jammer genoeg in halve beloften en toezeggingen waar nu blijkt dat Arcen&Velden de handschoen hebben opgepakt. Complimenten noordelijke buren, misschien is het een idee dat jullie Venlo annexeren in plaats van andersom? Want blijkbaar is solidariteit en levens redden in betere handen in Arcen&Velden dan in Venlo.

Er is nog veel te doen op dit vlak en de SP zal die handschoen wederom in deze gemeente oppakken en benadrukken dat de hulp van buren essentieel is om bij een reanimatie snel de patiënt in stabiele toestand te krijgen. We reken op de steun van de VVD die dat ook in de Provinciale Staten toezegde en dat het hier niet om loze woorden ging! Dit initiatief is een must daar bestaat bij de SP geen twijfel over!

Website Stichting Hard voor hart! in Venray
06-01-2009: Groen licht voor AED-initiatief!
03-12-2008: SP maakt zich hard voor 'Hard voor hart'!
Hoe werkt AED-Alert?