Groen licht voor AED-initiatief!

6 januari 2009

Groen licht voor AED-initiatief!

AED 1 Begin december riep de SP de gemeenten Venlo en Arcen en Velden op om het burgerinitiatief 'Hard voor hart' serieus te nemen en tot uitvoer te brengen. Arcen en Velden heeft inmiddels besloten nog voor 1 juli te starten en Venlo is in gesprek, gaat kijken welke stappen ze kunnen nemen en neemt contact op met Arcen en Velden. 1-0 Voor een menselijker beleid!

De SP is enorm blij met deze stappen maar is ook teleurgesteld dat ze er aan te pas heeft moeten komen om dit initiatief van burgers in Arcen eerst te moeten aankaarten voordat het van de grond komt.
Hoe dan ook is de wens van de initiatiefnemers en de SP ingewilligd, dat het project nog vóór de herindeling van start kan gaan in in ieder geval Arcen en Velden en hopelijk ook al in Venlo.

AED 2 Het uit Venray overgewaaide project 'Hard voor hart' heeft als uitgangspunt dat iedere burger die een erkende opleiding reanimatie of AED (Automatische Externe Defibrillator) heeft ondergaan, in staat is om via sms-alarmberichten snel ondersteuning te geven bij een reanimatie. Vaak zijn buren namelijk eerder bij een hartstilstand dan de ambulance! Daarbij komt dat het ondersteunende systeem al beschikbaar is in de meldkamer voor het regionale ambulance vervoer. De belangrijkste randvoorwaarde zijn dus al aanwezig om dit systeem in de lucht te brengen. Ook zijn er voldoende vrijwilligers te vinden in de beide gemeenten om mee te doen aan dit project. De kosten staan niet in verhouding tot de begrotingen van beide herindelinggemeenten en al helemaal niet in verhouding tot het menselijk leed dat voorkomen kan worden.

Het is volgens de lokale SP te triest voor woorden dat een initiatief waarin de onderlinge solidariteit van burgers en het behouden van een menswaardig leven zo duidelijk voorop staat, geen gehoor leek te vinden bij de lokale politiek.
Nu is de hoop gewekt dat het er van komt. Een steun in de rug. De SP blijft het kritisch volgen: eerst zien, dan geloven.

Op dit moment zijn in beide gemeenten nul AED-apparaten in het straatbeeld te vinden, waarmee men achterblijft bij vele andere gemeenten waar de aanwezige AED's regelmatig uitkomst bieden in levensbedreigende situaties.

Aanvulling en rectificatie:
Onderstaande e-mail bereikte ons donderdag 5 februari 2009:
In het artikel op deze site staat dat er géén AED apparaten in het straatbeeld te vinden zijn, dit is echter niet juist: in de gemeente Arcen en Velden staan 3 AED op openbare plekken: Pinautomaat Rabobank, Burg. Gubbelplein - Arcen / Gemeenschapshuis Pastoorshof, Kapelstraat - Lomm / Blaeckhof, Kloosterstraat - Velden.
Met vriendelijke groeten,
Voorlichting Gemeente Arcen en Velden

03-12-2008: SP maakt zich hard voor 'Hard voor hart'!
Website Stichting Hard voor hart! in Venray