Reactie op artikel Limburger gemeentehuis Tegelen

18 april 2009

Reactie op artikel Limburger gemeentehuis Tegelen

Begin april kwam er een voorstel in de media van het mysterieuze ‘Hart voor Tegelen’ om van het voormalige Tegelse gemeentehuis een multifunctioneel centrum te maken. De SP wreef zich eens achter de oren en informeerde bij de VVD voor meer informatie omdat zij er meer van zouden weten, als enige. De mening van de SP is door de krant opgepikt en werd vandaag langs die van de VVD gezet. Het bal is geopend.

Vandaag verscheen in Dagblad de Limburger het opinieartikel over de mogelijke toekomst van het gemeentehuis in Tegelen. De VVD werd verzocht om commentaar te geven op onze mening. Dat is fair en ook goed voor het politieke debat. Lezers kunnen de mening en alternatieven van de SP en de VVD naast elkaar lezen en er hun mening over vormen. Precies wat we voor ogen hebben: zo breed mogelijk peilen hoe dit opgegooide balletje bij de (Tegelse) bevolking valt.

Na het lezen van het artikel werpen zich nieuwe vragen en opmerkingen op…Wij stellen vast dat de VVD in ieder geval naar buiten komt met meer informatie wat betreft namen maar nog niet concreet ingaat op onze zorgen omtrent de service van deze gemeente naar haar burgers toe. Tevens doet de VVD voorkomen alsof de SP enkel problemen ziet, daar waar wij een pleidooi houden voor het zorgvuldig omgaan met het oude gemeentehuis, het oude huis van de locale democratie van Tegelen.

Maar er staat meer te lezen in de reactie van de VVD.
Deze partij heeft inhoudelijk blijkbaar veel meer kennis van de plannen dan wie dan ook. Op zich niet zo erg maar wel flauw om dan te zeggen dat ieder ander nog zijn visie mag geven op betreffende plannen. Ook de kaart trekken van onveiligheid in het Tegelse stationsgebied is een typische VVD reactie. Bangmakerij om een verandering als verbetering door de publieke opinie te krijgen.

De VVD zegt de denken in kansen voor Tegelen.
Dat is mooi, daar sluiten wij ons van harte bij aan! Kansen moet je altijd pakken en zoals vaker in de politiek zijn de analyse van de VVD en de SP niet veel verschillend, het verschil zit enkel in de uitkomst. De VVD ziet kansen voor het oude gemeentehuis van Tegelen en komt met de uitkomst 'ondernemen' en gebruikt de noemer 'veiligheid' en 'gemeenschapshuis' om dat verhaal over de bühne te krijgen. De SP ziet ook kansen voor het oude gemeentehuis. We zijn voor iedere goede maatschappelijke invulling van dit historische pand. Maar voor de SP moet hier een maatschappelijk betrokken partij inkomen, eendachtig de oude bestemming van het pand. Tevens mag iedere verandering niet ten koste gaan van de dienstverlening van de gemeente ten opzichte van haar burgers, met andere woorden het stadskantoor moet in Tegelen blijven!

De VVD schiet in onze optiek duidelijk in de verdediging, waarmee wij ons punt gemaakt hebben.
Maar er is een belangrijke waarneming in de VVD reactie onderbelicht gebleven. Ze geeft namelijk aan “een echte volkspartij” te zijn. Ondanks dat wij nog nooit een VVD’er in de volksbuurten tegen zijn gekomen willen we niet flauw doen en hen echt wel het krediet geven dat zij naar de bevolking luisteren (althans naar hun deel daar van). Maar dan roepen we de VVD ook direct op om tegen de verkoop van Essent in de gemeenteraad te stemmen. Als hun fracties in de staten van Limburg en Brabant dat hebben gedaan of zullen gaan doen dan kan de Venlose fractie onmogelijk voor zijn! Als ieder onderzoek en de reacties in kranten op berichten van de verkoop van Essent aangeven dat een meerderheid van de Limburgse bevolking tegen verkoop is, dan moet je als je jezelf met droge ogen volkspartij noemt, die mening serieus nemen!

De VVD nodigde de SP uit om deel te nemen aan de discussie rondom het hart van Tegelen.
Dat zullen we zeker doen en we nemen dan ook zeker onze visie op Nederland als beschreven in diverse SP-rapporten onder onze armen mee. Want daarin staat precies wat er nodig is in onze wijken en de woonkernen van onze dorpen en steden. Hoe we er aan komen? Gewoon door de bevolking serieus te nemen en dus vaak aan de bel te trekken bij de mensen die er echt toe doen, namelijk de bewoners van onze gemeenten!

18-4-2009: Dagblad de Limburger: "Oud raadhuis als gemeenschapshuis?"
4-4-2009: Ongepast liberaal proefballonnetje gemeentehuis Tegelen