Duizenden handtekeningen tegen verkoop Essent

16 april 2009

Duizenden handtekeningen tegen verkoop Essent

19-1-2009 Essent Den Bosch2 Komende vrijdag zal de SP tijdens de Statenvergadering ruim 7000 handtekeningen aanbieden aan CDA-gedeputeerde Hessels. De handtekeningen zijn afkomstig van Limburgers die het niet eens zijn met de voorgenomen verkoop van Essent. Voor aanvang van de Statenvergadering zullen tientallen SP'ers demonstreren tegen de plannen om Essent te verkopen.

thijs Coppus De afgelopen weken hebben honderden SP'ers in heel Limburg handtekeningen opgehaald tegen de verkoop van Essent. “We hebben gemerkt dat een groot deel van de Limburgse bevolking tegen de verkoop van Essent is.” Aldus Thijs Coppus, voorzitter van de Limburgse Statenfractie van de SP. “Komende vrijdag is het er op of er onder voor Limburg. De berichten uit Noord-Brabant, waar de verkoop onzeker is geworden, zijn hoopvol. Hopelijk leidt dit tot bezinning bij CDA en PvdA en Gedeputeerde Staten.”

De SP heeft via haar leden, mensen opgeroepen om volksvertegenwoordigers te mailen om af te zien van verkoop van de aandelen Essent. In Limburg e-mailen zoveel mensen naar de provincie dat de server van de provincie korte tijd plat ging en nog steeds overbelast dreigt te raken.

Afgelopen donderdag was in Venlo de raadscommissie over de aandelenverkoop Essent waarin nog veel erg vaag bleef, van enkele partijen is het standpunt onduidelijk.
Aanstaande woensdag 22 april beslist de Venlose gemeenteraad wat Venlo gaat doen met Essent: of snel eenmalig geld incasseren of op de lange termijn onze zeggenschap behouden en elk jaar winstuitkering ontvangen van Essent...

ze zijn nuts De argumenten tegen verkoop van Essent heeft de SP de afgelopen maanden veelvuldig naar voren gebracht in opinieartikelen, radiospotjes en advertenties in de media, oproepen naar de politieke partijen, met flyers en informatiekaarten in de verschillende wijken en met ludieke acties en pamfletten onder het winkelend publiek. Driekwart van de bevolking is tegen de verkoop van Essent en daarmee van de zeggenschap in onze energievoorziening, de burgers beseffen maar al te goed welke gevolgen de verkoop heeft en wensen dat de politiek niet voor het snelle kortzichtige geld gaat. Blijkbaar denkt de politiek daar anders over, SP en GroenLinks uitgezonderd.

Email de twijfelende politici!
10-4-2009: De raad zelf is toe aan nieuwe energie
30-01-2009: Pas op voor 'cashende' gedeputeerden (opinie Paulus Jansen, SP-Tweede Kamerlid energie)
19-01-2009: Agnes Kant: 'Essent is publiek bezit'