De raad zelf is toe aan nieuwe energie

10 april 2009

De raad zelf is toe aan nieuwe energie

9-4-2009 Essent stadhuis 3 Gisterenavond was in het stadhuis de commissievergadering over de toekomst van Venlose aandelen in Essent. Normaal zitten wij niet te springen om zulke saaie avonden maar aangezien de mogelijke uitverkoop van Essent op het programma stond wilden we natuurlijk wel een punt maken.

Een half uur voor de vergadering was de SP bij het stadhuis aanwezig met flyers en andere actiematerialen om duidelijk te maken dat de SP tegen verkoop van de aandelen Essent is. De commissieleden druppelden binnen en jammer genoeg wilden niet alle leden kennis nemen van ons standpunt, ze houden liever hun dikke plank voor de kop.

9-4-2009 Essent stadhuis 2 Aan het hekwerk van het stadhuis hingen we spandoeken met een duidelijke oproep.

We zaten met vijf SP'ers op de (verder erg lege) publieke tribune te wachten op een vlammende discussie over Essent, althans daar hoopten wij op. Het CDA draaide om de brij heen en stelde voorzichtig de vraag of "aan leveringsvoorwaarden en prijsgarantie voldoende helderheid" was. Heel voorzichtig want de exitstrategie was heel duidelijk te doorzien. De VVD omarmde het idee dat onze energieleveranties worden overgelaten aan de vrije graaimarkt, daarmee een bevestiging gevende dat zij echt alleen over een korte termijn visie beschikt. Want was het niet de markt die ons de ellende van de crisis bracht, dan zit de VVD nog in de ontkenningsfase want de partij pleitte vol verve voor weer meer markt, minder publieke zeggenschap en laks toezicht.

GroenLinks was klip en klaar en gaf aan tegen te zijn. De argumenten hadden wat steviger mogen worden aangezet maar zij hadden tenminste hun huiswerk gedaan.
De Lokale Democraten kwamen met iets tussen niets en nergens en stelden de vreemde vraag om aandelen in het Duitse RWE te nemen (wettelijk niet toegestaan voor een Nederlandse gemeente). Hoe kun je, je eigen toezicht weggooien om een nog kleiner minderheidsaandeel als goed alternatief naar voren te brengen?

9-4-2009 Essent stadhuis 1 De lelijke zuilen bij het stadhuis werden opgefleurd met posters. Deze uitspraken zeggen toch genoeg?

Raadsleden kwamen ook aanzetten met een rapportje dat zegt dat nu het goede moment is om te verkopen. Een vod van een rapport dat duidelijk naar de conclusie is toegeschreven. Enkel de pro-verkoop argumenten uit het rapport werden naar voren gebracht. GroenLinks deed nog een poging om ook te wijzen op de negatieve aspecten die uit het rapport blijken maar daar hadden de geldwolven geen oren naar. Ze vroegen juist aan de wethouder of hij al een idee had waar het geld van de verkoop aan te gaan besteden. Wijselijk hield die zich op de vlakte.

Het dieptepunt van de avond was dat de Lokale Democraten en PvdA eigenlijk nog geen standpunt hebben. We praten pas enkele maanden over de toekomst van Essent hoor! En dan nog niet weten hoe je als partij denkt wat goed is voor het land? Dieptreurig en de SP vraagt zich dan ook af waarop bij die partijen wel de nadruk ligt en of ze over elk vraagstuk maanden moeten nadenken? Ze zegden toe over twee weken in de raadsvergadering met hun standpunt te komen. Een duidelijk signaal dat deze twee partijen samen met het CDA in dezelfde draaimolen zijn gestapt, al denkende hoe ze een mooie draai kunnen geven aan hun verhaal ofwel zich eruit proberen te lullen richting hun achterban waarom ze toch kiezen om Essent te gaan verkopen, met het voddige rapport als sterkste argument! Wedden?

9-4-2009 Essent stadhuis 3 Een levensgrote stekker ligt voor de ingang van het stadhuis, symbool voor de raad die de stekker trekt uit de zeggenschap over onze energie. Ook symbool dat Venlo toe is aan een partij die de stekker in het stopcontact plaatst en de raad nieuwe energie geeft.

Als laatste was de wethouder aan het woord. Het zou knap zijn indien men in de geschiedenis een ander moment zou vinden waarop een wethouder, gedeputeerde of minister langer aan het woord is geweest zonder iets te zeggen. Het CDA kwam keurig binnenboord met de toezeggingen van hem, de PvdA knikte begrijpend en de rest was na de spraakwaterval in slaap gedommeld.
Opmerkelijk en heel vreemd dat geen enkele partij de wethouder met zijn prietpraat tot de orde riep of minstens in tweede termijn vragen stelde. Er werd zelfs afgezien van de tweede spreektermijn en ging snel over naar het volgende agendapunt. Laat de raad zich iedere keer zo makkelijk afschepen?
Tijd voor de SP om een 'Wildersje' te doen oftewel er als de sodemieter van tussen te gaan. Want als volksvertegenwoordigers zich zo snel om laten praten om te kiezen voor het snelle geld dan zijn ze een hernieuwde periode niet waard. GroenLinks spreken we in deze niet aan omdat die partij als enige een duidelijk standpunt heeft ingenomen en de energievoorziening niet aan de graaimarkt wil overlaten.

ze zijn nuts Venlo zal in meerderheid over twee weken Essent weggeven aan het Duitse RWE. Het zou ons niet verbazen als het bedrijf uiteindelijk naar het Russische GazProm gaat. Mag Nederland dan weer aanrukken met staatssteun om deze keer een energiecrisis het hoofd te bieden? Helaas zal dat dan niet meer gaan want we hebben immers onze volledige zeggenschap verkocht aan het buitenland dat in vervolg beslist over de leverantie en prijs van elektriciteit en gas.
Het thema milieuvervuiling door RWE en duurzame energie werd niet eens benoemt als argument. Terwijl RWE de grootste smeerpijp van Europa is als het gaat om energieopwekking.

De raadscommissie heeft zich een brevet van onvermogen gegeven door zonder enige kritiek en zonder doorvragen in een tweede termijn zich slaafs te laten leiden door het gemeentebestuur. De conclusie kan slechts zijn dat de meeste raadsleden hun uiterste houdbaarheidsdatum voorbij zijn...

De argumenten tegen verkoop van Essent heeft de SP de afgelopen maanden veelvuldig naar voren gebracht in opinieartikelen, radiospotjes en advertenties in de media, oproepen naar de politieke partijen, met flyers en informatiekaarten in de verschillende wijken en met ludieke acties en pamfletten onder het winkelend publiek. Driekwart van de bevolking is tegen de verkoop van Essent en daarmee van de zeggenschap in onze energievoorziening, de burgers beseffen maar al te goed welke gevolgen de verkoop heeft en wensen dat de politiek niet voor het snelle kortzichtige geld gaat. Blijkbaar denkt de politiek daar anders over, SP en GroenLinks uitgezonderd.

Bekijk de actiewebsite en TEKEN DE PETITIE: www.zezijnnuts.nl
12-04-2009: Statenfractie SP Limburg: "De bruine kant van RWE"
8-4-2009: Opnieuw oproep SP nodig om Essent van de uitverkoop te redden
30-01-2009: Pas op voor 'cashende' gedeputeerden (opinie Paulus Jansen, SP-Tweede Kamerlid energie)