Uitglijder VVD: een 'Heuvelingsje'?

31 maart 2009

Uitglijder VVD: een 'Heuvelingsje'?

John Heuvelings, we waren er pasgeleden zo blij mee dat het VVD-raadslid eindelijk toegaf hoe dat de waterschapsverkiezingen een farce waren. Maar nu roept hij zelfs de PVV op om niet mee te doen aan de gemeenteraadsverkiezingen. Typisch geval van "oeps"?

Tenslotte moet iedere partij mensen op de lijst hebben en Heuvelings maakt zich zorgen dat Neo Liberale Geert van de VVD versie 2, lees iets meer rechts van de oorspronkelijke partij, wel eens verkeerde mensen zou kunnen aantrekken. Nu is het natuurlijk niet netjes om je te bemoeien met de besluitvorming van andere politieke partijen. Zeker niet als Heuvelings er op een uiterst vileine wijze aan toe voegt dat er anders wel eens misdadigers op de lijst van Wilders zouden kunnen staan.

De VVD is gewoon bang, bang dat Wilders een deel van haar kiezers voor zich weet te winnen. Een niet direct ongegronde angst. Maar in plaats van uit te gaan van eigen kracht komt ze met een als waarschuwing verkapte aanval op Wilders.

Heuvelings gedijt goed in de VVD-fractie als zogenaamd ongeleid projectiel en de bliksemafleider wordt telkens handig in stelling gebracht. Hij mag van alles roepen (al dan niet voorgekauwd) wat de fractievoorzitter niet over de lippen mag krijgen. Een slimme strategie of schuiven we hen nu te veel eer toe en is advocaat Heuvelings werkelijk een ongeleid projectiel met veel "oei" en "oeps" momenten? Hoe dan ook werkt deze campagnetactiek best goed, dat moeten we hen nageven. Of is het een slecht bedachte en te vroeg geplaatste 1-april grap?

Vanuit de SP maakt het ons eigenlijk niet uit welke partijen deelnemen. We zouden over de VVD iets kunnen roepen over de manier waarop zij de bankmanagers weg laten komen met miljoenenbonussen, we zouden over het CDA nog iets kunnen roepen over vriendjespolitiek en corruptie en vanzelfsprekend de PvdA-draaimolen voorbij laten komen. Het is allemaal erg eenvoudig en geeft niet aan waar de eigen uitgangspunten voor staan.

Als SP zijn we blij dat we kunnen meedoen aan de komende gemeenteraadsverkiezingen. Omdat we keihard gewerkt hebben om de zaken de afgelopen jaren op orde te brengen en mensen te scholen. Als de PVV of welke andere politieke partij denkt klaar te zijn voor verkiezingen, dan hopen wij op stevige debatten waarbij de kiezer duidelijk wordt wie welke positie inneemt. Maar ook welke mensen die bewuste partij vertegenwoordigen en waar zij voor staan.

Laat de mensen zelf beslissen aan wie zij het vertrouwen geven. Het uitsluiten via deze flankaanval van een politieke partij is onverstandig en werkt eerder tegen als voor je. Dus John niet meer van deze uitglijders oké? Gewoon ingaan op de argumenten, en kom met alternatieven dan heb je recht van spreken!

Ton Heerschop en Alexander Vervoort, bestuursleden SP Venlo

31-3-2009: L1 website: "VVD: kans klein dat PVV meedoet aan verkiezingen"
10-3-2009: Heuvelings heeft het licht gezien