Heuvelings heeft het licht gezien

10 maart 2009

Heuvelings heeft het licht gezien

Noorderbrug Raadslid Heuvelings en zijn VVD komen er nu, een half jaar na dato, achter dat er niet zoiets bestaat als 'VVD dijken' of 'CDA water'. Hoewel dat laatste misschien wel een beetje het geval is als je het groot aantal CDA-bestuurders ziet op de lijst van neventaken op de website van het waterschap Peel en Maasvallei.

Wat dat betreft heeft de vriendenclub die CDA heet wel weer een mooi platform gecreëerd voor uitgerangeerde politici. Ze moeten ook wel want dat CDA staat op een historisch dieptepunt als het gaat om zetelaantallen. De reden is dat de mensen de achterkamertjes en vriendjespolitiek meer dan zat zijn. Heuvelings blijkbaar ook, hij noemt het zelfs ondemocratisch!

Maar laat Heuvelings ook vooral doorpakken. De gemeentelijke belastingen worden door het Waterschap uitgevoerd. Door het Waterschap wat volgens Heuvelings niet democratisch is worden de heffingen uitgevoerd van de gemeente waarin hijzelf als raadslid zit. En daarmee heeft hij de mogelijkheid om het initiatief te nemen om die beslissing door de raad te laten terugdraaien. Daar zijn redenen genoeg voor, neem bijvoorbeeld alleen al het gegeven dat de gemeentebelastingen niet langer per maand maar in twee keer worden geïnd. Zo heft het Waterschap namelijk altijd!

Laten we hopen dat het betoog van Heuvelings niet voor de bühne was maar dat hij oprecht de waterschappen wil laten vallen onder een meer democratisch regime. Dan kunnen we ons water en onze dijken op een betaalbare manier blijven beheren.

En laat dit voor Heuvelings ook een les zijn, want als hij ten strijde trekt na bedenktijd van een jaar tegen de Waterschappen willen wij hem nu vast aangeven ten aanzien van de verkoop van Essent nu alvast in de dossiers te duiken. Want wat zou het jammer zijn als we over een jaar lezen dat Heuvelings van mening is dat energiebedrijven eigenlijk onder democratisch toezicht zouden moeten staan en dat de kosten van energie nu toch wel erg hoog oplopen...

TEKEN DE PETITIE: www.zezijnnuts.nl
SP-maandblad Tribune september 2008: Waterschapsverkiezingen niet nodig voor droge voeten
23-11-2008: Waterlanders krijgen. Stemadvies voor overbodige verkiezingen