Essent actiekaarten uitdelen in Blerick

30 januari 2009

Essent actiekaarten uitdelen in Blerick

ze zijn nuts Vrijdagavond was de SP opnieuw op straat om het winkelende en passerende publiek informatie te geven over de geplande uitverkoop van onze energieveoorziening, onze Essent. Het was koud maar opnieuw waren we in korte tijd ruim 200 actiekaarten armer en waren er vele mensen bewuster en meer duidelijk over de impact en nadelige gevolgen van de uitverkoop.

Veel mensen in Blerickse Kloosterstraat vonden het een "prima actie" en "super dat de SP als enige hier serieus aandacht aan besteed".
Een reactie die we toch enkele keren hoorde was "dat het toch niet tegen te houden is". Dat is gelukkig niet waar want de aandeelhouders (gemeenten en provincies) moeten nog besluiten over de verkoop en de de meningen zijn sterk verdeeld. Pas als alle aandeelhouders akkoord zijn, kan er van verkoop sprake zijn. Zo ver is het nog lang niet.

Toeval of niet maar we spraken ook enkele werknemers van Essent. Hen was niet duidelijk wat er nu precies staat te gebeuren, hun werkgever Essent blijft vooralsnog vaag en kan of wil geen duidelijke antwoorden geven op de vele vragen die er onder het eigen personeel leven. Vele collega's vrezen voor hun baan, ook de vier die de SP sprak. De vrees is niet onterecht want RWE -dat Essent wil opkopen- zal het bedrag willen terugverdienen en zal dit doen door de prijzen te verhogen en te beknibbelen op personeel. Daarnaast leven we nu in een moeilijke tijd van economische crisis waarin een nieuwe baan vinden niet meer zo makkelijk is. De vier werknemers pakten ieder meteen een stel actiekaarten mee, voor thuis en voor de collega's bij Essent.

Blerick markt

Opvallend was dat veel tieners om actiekaarten vroegen, en die meteen met een duidelijke opdracht aan de ouders gaf. Blijkbaar is de jeugd zich erg bewust van hetgeen er speelt en welke gevolgen het kan hebben voor onze energievoorziening. De jeugd is onze toekomst.

Verder dacht iemand dat de actiekaart was bedoeld om niet meer opgescheept te zitten met reclame telefoontjes. Die man maar even uit de droom geholpen. Hij was ook wel blij met deze actie.

ze zijn nuts De komende weken zal de SP Venlo regelmatig in de verschillende woonkernen aanwezig zijn om duidelijk te maken dat energiebedrijven een te belangrijk onderdeel van de samenleving zijn om in particuliere en buitenlandse handen te komen!

TEKEN DE PETITIE: www.zezijnnuts.nl
30-01-2009: Pas op voor 'cashende' gedeputeerden (opinie Paulus Jansen, SP-Tweede Kamerlid energie)
30-01-2009: Brunssum tegen verkoop aandelen Essent
25-01-2009: Actiekaarten uitdelen in Tegelen