Begraafplaats Venlo verworden tot kluis met papieren deur?

8 november 2008

Begraafplaats Venlo verworden tot kluis met papieren deur?

Begraafplaats Blerickse bergenDe SP kreeg enkele verontwaardigde reacties op het besluit van wethouder Beurskens om de achter en zij-ingang van met name de Venlose begraafplaats te sluiten.

Veel nabestaanden, die zelf ook niet meer de jongste zijn, zijn slecht ter been en ondervinden veel lichamelijke hinder als ze vanuit de hoofdingang aan de Wylrehofweg naar de achterzijde van de begraafplaats moeten lopen, gelegen aan de Hulsforthofweg.
In de reacties van enkele vaste bezoekers klinkt ook verontwaardiging door over het feit dat baldadigheid, of liever gezegd de misdragingen van enkele hufters, gevolgen heeft voor het kunnen bezoeken van de dierbaren die begraven liggen op deze locaties.

Begraafplaats Venlo

Vanzelfsprekend is de SP poolshoogte gaan nemen bij de begraafplaats in Venlo-zuid. Toen we arriveerden, stelden we met enige verbazing vast dat de hoofdpoort gewoon geopend was tegen elf uur 's avonds! Bij herhaalbezoeken bleek dit structureel. De SP vraagt zich dit openlijk af: "Als we de voordeur laten open staan waarom sluiten we dan achterdeur en zijdeur?" Een vreemde situatie die lijkt op een afgesloten kluis met een papieren deur.

Begraafplaats Venlo poort De vernielingen en criminele activiteiten vinden ongetwijfeld niet plaats tijdens de bezoekuren overdag, eerder pas wanneer het duister is. Conform de openingstijden zou normaal dan de begraafplaats dicht moeten zijn. Maar de hoofdingang blijft 24 uur per dag open en dus ook toegankelijk voor raddraaiers!

Het lijkt erop dat onder het mom van "er wordt te veel vernield", een ordinaire bezuinig is doorgevoerd over de rug van nabestaanden die troost zoeken bij het graf van een dierbare. Nergens in de communicatie heeft de SP kunnen vaststellen dat er ook maar een begin van opsporing naar daders van vernielingen is geweest. Vanzelfsprekend zal de wethouder de kaart spelen dat de politie te druk is. Dat klopt; de SP afdeling weet ook dat "oom agent" bij een simpele aanhouding veel te veel papierwerk moet invullen en daarmee van de straat is. Maar op creatieve werkbare oplossingen om daar een antwoord voor te vinden kunnen we de huidige generatie politici, lokaal en nationaal, nog niet betrappen.

Begraafplaats Blerickse bergen

Begraafplaatsen zijn plekken die veilig dienen te zijn als het gaat om het voorkomen van grafschennis. Maar ook plaatsen waar mensen troost en rust willen vinden bij hun overleden dierbaren. Tussen die twee moet je geen onderscheid willen maken. Daarin moet volgens de SP gewoon in worden voorzien. Geld mag in deze discussie geen rol spelen. Eenvoudig zijn miljoenen te winnen als plannen als bijvoorbeeld de nieuwe Maaspoort of Stadskantoor niet doorgaan of vele malen eenvoudiger worden uitgevoerd. Met dat geld kan best worden geregeld dat na zonsondergang alle toegangen van de begraafplaatsen worden gesloten, zoals dat in Tegelen wel al het geval is.

De SP heeft inmiddels per brief de wethouder opgeroepen om zijn beslissing terug te draaien. Als ingangen binnen vijf dagen op slot kunnen dan kunnen ze volgens de SP ook binnen vijf dagen weer open, zodat nabestaanden overdag ook weer vanaf de achterzijde hun overleden dierbaren kunnen bezoeken.

10-10-2008: Aankondiging gemeente Venlo: "Achteringangen begraafplaatsen Venlo en Blerick gesloten"
UPDATE: 24-11-2008: Plotsklaps beleid plotsklaps gedeeltelijk teruggedraaid