h

Tunnelvisie rond A73

16 mei 2008

Tunnelvisie rond A73

geensnelwegAls iets ons in Venlo bezig houdt is het wel logistiek. Laten we eerlijk zijn, in zo ongeveer iedere inwoner van deze regio stroomt in meerdere of mindere mate logistiek bloed. Maar logistiek brengt ook gevaren met zich mee. Gevaren en risico’s van ongevallen al dan niet met gevaarlijke stoffen.

Laten we eerlijk zijn, gelukkig gebeuren er in ons land relatief weinig ongevallen met gevaarlijke stoffen, maar als ze gebeuren is het vaak ook goed raak. Ik denk bijvoorbeeld aan de vuurwerkramp in Enschede, de brand bij de Cindu in Uithoorn, de explosie van de Naftakraker in Geleen en het ongeval met een Duitse LPG vrachtwagen op de ring rond Eindhoven.
Bij al deze ongevallen, in sommige gevallen rampen, vielen een of meer doden. Nu zal ik echt niet stellen dat deze ongevallen ook zullen gebeuren in Venlo maar een kans is altijd aanwezig. Als ik alleen al kijk naar het rangeerterrein dan loopt de discussie daarover al jaren lang, een besluit van DSM dat dan de overtollige productie ammoniak van 61.000 ton per jaar via Maastricht en Venlo naar België en Duitsland wil gaan vervoeren, maakt de mens niet vrolijk.

rood sein voor de ammoniaktrein

Maar goed, we hebben in het Limburgse inmiddels een prachtig fenomeen in de vorm van de A73. Let wel, ik ben echt niet tegen snelwegen, maar je moet die dingen wel slim aanleggen. De A73 is nu een typisch voorbeeld van ondoordachte naïeve tunnelvisie.
Als eerste was er de discussie west of oost oever. Omdat een PvdA-Kamerlid even te laat was voor de stemming kwam de A73-zuid dus op de oost oever. Vanaf Venlo-Zuid wel te verstaan.

De lobby voor deze variant vanuit Roermond was gigantisch. Natuurlijk mag een stad best aan zijn belangen denken maar als daarbij de solidariteit met andere gemeenten in geen enkele vorm aanwezig is, wordt het eigen belang al snel egoïsme. En dat gebeurde, Roermond eiste dit en eiste zo, bouwde alvast een Designer Outlet en later het Retail Park. De bedoeling is duidelijk, het gehele Duitse achterland wil men richting de stad laten trekken, daarvoor zijn de A73 en liefst ook de A74 in de tunnelvisie noodzakelijke wegen. Liefst ziet men op deze wijze Venlo verworden tot het einde van de transportband Rotterdam-Duitse grens en het begin van de transportband Duitse grens-Roermond.

Maar terug naar de A73 en die verdomde tunnels. Want deze vrijdag was het weer raak, beide tunnels dicht door technische storingen. Maar nog belangrijker; de rechter deed uitspraak in een kort geding aangaande de sluiting van de tunnels om ze af te bouwen.
Let wel, we hebben het hier over een tweetal tunnels die in de oorspronkelijke versie voorzien waren van vluchtstroken en een schuimblussysteem tegen vloeistofbranden.
Inmiddels is het eerste wegbezuinigd en het tweede werd een waterblussysteem, waarbij ik me tot op de dag van vandaag afvraag wat de effecten zijn op vloeistofbranden.

Maar toen in 2007 steeds meer onderdelen van de A73 open gingen wilde Roermond met VVD-wethouder Van Rey voorop ook de tunnels open. Na veel politieke druk en gedimdam heeft men toestemming gegeven voor deze openstelling. Met als effect: een volwaardige snelweg waarop we met 90 km/u tot de tunnels mogen om daar via een wegversmalling met 70 door de tunnels te hobbelen. En nu is Van Rey ineens boos omdat de rechter de aannemer heeft toegestaan om de tunnels tot november in de weekenden te sluiten om de zaak af te bouwen. Wat had deze wethouder dan in gedachte? De tunnels open laten en pas half 2009 de zaak eindelijk af hebben?

handjeklap

Maar die slinkse wethouder gaat dapper door. Volgens mij heeft de man nog niet door dat een rechter uitspraken doet waar we ons aan moeten houden. Maar goed, hij geeft aan een politieke oplossing te gaan zoeken.
En zo wordt veiligheid door de VVD dus gewoon aan de kant gedonderd. Niets onderzoek, analyse en dan een afgewogen beslissing nemen. Nee, nadat de vorige kabinetten, met de VVD erin, de hoogwaardige tunnels terugbrachten tot een hinderlijke overkapte wegversmalling, wil een wethouder en enkele ondernemers nog meer druk leggen op de fatsoenlijke afbouw.

En dan de effecten die deze weg heeft en nog zal krijgen op Venlo.
Waar ieder normaal denkend mens weet dat je snelwegen ver weg moet proberen te houden van de bebouwing, pleurt de overheid de wegen gewoon op bijvoorbeeld driehonderd meter van een hogeschool en grote flat. Als zoethoudertje worden geluidwerende maatregelen beloofd, maar die helpen weer niet tegen de luchtvervuiling. Maar luchtvervuiling denkt de gemeente Venlo te kunnen afvangen met enkele groenstroken.

Blijft de ellende van geluidsoverlast, daar hoor je de lokale politiek al niet meer over. Alles voor het “goede” doel, meer asfalt promoten de in ver van snelwegen in luxe villa’s wonende liberalen. Daarbij in de comfortabele positie dat ze weten dat zowel Verdonk als Wilders hen zullen steunen. En dat de laatst genoemden ook het volk op een prettige manier kunnen afleiden van de echt belangrijke zaken door angst te zaaien ten aanzien van onze allochtone medemensen, is dan een mooie compensatie van de gejatte stemmen op rechts.
En wat kunnen we verwachten van het CDA als het om deze problemen gaat, het antwoord is simpel: zolang de kroonprins van het CDA Verkeer en Waterstaat bezet; helemaal niets.

Is er op links dan nog een partij die het tij kan doen keren? GroenLinks is zowel in de Tweede Kamer alsook lokaal vóór de A74 zonder ooit de zaak grondig te hebben onderzocht. Jawel u leest het goed, GroenLinks is voor meer asfalt en het slopen van de natuur tussen Tegelen en Venlo!
En dan de PvdA, de partij der zeemeeuwen, windvanen en draaideuren. Let op hier komt het uitzonderlijke standpunt van deze partij: lokaal tegen de A74 maar landelijk voor!?!

Wat houden we dan over om op een gezonde manier te kijken naar verkeer en vervoer? Ik moet eerlijk bekennen dat D66 naast ons stond in de strijd tegen nog meer voertuigen langs Blerick, Venlo-Zuid en Tegelen. Maar na de onware, onbesuisde en ondoordachte uithaal van partijleider Pechthold naar de SP, lijkt me deze club twijfelachtig.

Voor een echte wijziging in deze doorlopend ondoordachte en naïeve manier waarop wordt omgesprongen met veiligheid en gezondheid, is toch weer landelijk en lokaal een sterke SP nodig...

U bent hier