GroenLinks steunt SP in strijd tegen sloop Bondsgebouw

6 december 2007

GroenLinks steunt SP in strijd tegen sloop Bondsgebouw

Gemeenteraadszaal Venlo
GroenLinks steunt het pleidooi van de SP vóór behoud van het Bondsgebouw aan de Herungerstraat in Venlo. Dit was vandaag te lezen in Dagblad de Limburger. De SP stuurde onlangs een brief aan het college van B&W waarin het toekennen van een gemeentelijke monumentenstatus werd bepleit. Ook stuurde de partij de brief naar de gemeenteraad die, op initiatief van GroenLinks, aankomende week zal worden behandeld in een raadscommissie. De eigenaar, Woningstichting Venlo-Blerick, dreigt het complex te slopen als er niet snel een nieuwe bestemming voor wordt gevonden. Volgens de SP voorkomt het toekennen van een gemeentelijke monumentenstatus sloop en is het bovendien een tastbare erkenning voor de sociaal én politiek bewogen vakbondsgeschiedenis van Venlo e.o.

Het Bondsgebouw werd in 1917 gebouwd als regionaal vakbondscentrum voor de katholieke arbeidersbeweging en deed later ook dienst als stadsschouwburg. In 1977 werd het complex verbouwd ten behoeve van jongerenhuisvesting. In 2005, na een brand op de bovenste verdieping, werden alle 54 appartementen door eigenaar Woningstichting Venlo-Blerick ontruimt. Sinds die tijd is het pand met stalen platen dicht gespijkerd. Het complex wordt nu bedreigd met sloop.

De SP is verheugd over de steun van GroenLinks voor een monumentenstatus en hoopt dat ook andere politieke partijen overstag zullen gaan. Dan kan het sociaal-historische complex in ieder geval worden beschermd tegen de sloophamer van Woningstichting Venlo-Blerick. Het pleidooi voor het behouden van het Bondsgebouw werd eerder al ondersteund door de Vakbondshistorische Vereniging, Sociaal Historisch Centrum voor Limburg, Huurderbelangenvereniging Venlo-Blerick, FNV Bondgenoten en FNV Woonafdeling Venlo, en ook door de Dr. A. Derckx Stichting.

Venlose Katernen afl. 10
Stadshistorica en oud PvdA-fractievoorzitter Mariet Verberkt schreef onlangs een uitvoerige geschiedschrijving over de sociaal-culturele functie van het Bondsgebouw. Zij houd al jaren een vurig pleidooi voor behoud van het "Paleis van den Werkman" waar zij, als dochter van een vakbondsbestuurder, kind aan huis was. Het eerste exemplaar van het 10e Venlose Stadskatern, een uitgave van het Gemeentearchief Venlo, werd onlangs door haar uitgereikt aan de SP Venlo. Eerder schreef Verberkt voor het Gemeentearchief katernen over de teloorgang en uiteindelijke sloop van de Venlose stadsschouwburg "Prins van Oranje" aan de Kaldenkerkerweg in Venlo, dat ontworpen werd door de gerenommeerde architect H.P. Berlage, over de Molenbossenflats in Blerick en de wijk het Rosarium in Venlo.

05-11-2007: SP vraagt om monumentenstatus Bondsgebouw.
08-11-2007: SP ontvangt eerste exemplaar Venlose Katernen.