Maaslijn op de rails

16 april 2007

Maaslijn op de rails

Maaslijn cartoonGeslaagde actie, pamfletten vonden gretig aftrek onder reizigers. De SP-actie voor het behoud van de Maaslijn (van Roermond tot Nijmegen) kon vrijdag op veel steun van de reizigers rekenen. Onder het motto ‘Met Veolia op het verkeerde spoor’ gaven veel reizigers aan dat het snel beter moet gaan met deze lijn. Reizigers kregen op elk station de mogelijkheid om een petitie te tekenen en eventueel nog opmerkingen te maken.

SP-leden waren tijdens de ochtend- en de avondspits prominent aanwezig op elk station aan de Maaslijn. Ook reden er SP-ers mee in de treinen om met mensen in gesprek te gaan en om handtekeningen te verzamelen.
Emile RoemerSP-Tweede Kamerlid Emile Roemer reisde de verschillende actielocaties af, en sprak veel reizigers onderweg. Op station Venlo ging hij in discussie met een vertegenwoordiging van Veolia. Ook was in Venlo de SoePexpress aanwezig om eenieder een kopje tomatensoep aan te bieden.

In totaal werden er ruim 1100 handtekeningen opgehaald die binnenkort aan de directie van Veolia en de Provincie Limburg aangeboden zullen worden. Via de speciale actiewebsite en per post komen er nog steeds steunbetuigingen binnen.

Sinds Veolia de Maaslijn heeft overgenomen van de NS, zijn er heel veel problemen. Met de NS was het vaker al een rommeltje, maar met Veolia is het helemaal rampzalig. Hieruit blijkt eens te meer dat marktwerking een desastreuze uitwerking heeft. De klachten stromen binnen en Veolia krijgt de Maaslijn maar niet op het juiste spoor.
De SP hoopt dat met de massale steun van de reizigers Veolia zich gedwongen voelt om snel met goede oplossingen te komen.

Fotoverslag:

01 Onder het uitdelen even een interview geven.

02 De NS klaagde over onze actie, vertelde de politie ons. Maar niets aan de hand want we hadden de eerdere toezegging en goedkeuring van de NS (ze werken naast elkaar heen dus) en ook hadden we alle benodigde vergunningen. De politie bleef nog even om na te kletsen. Later op de dag kregen we zelfs 'persoonsbeveiliging' van een peloton ME'ers en agenten. Of was deze machtsvertoon toch voor de voetbalsupporters...

03 Deze oud-medewerker van de NS vertelde ons in geuren en kleuren hoe de aanbestedingsprocedure met Veolia verliep.

04 Handtekeningen ophalen in het stralende zonnetje... Het kan niet stuk.

05 Petities ophalen en klachten aanhoren. De radio- verslaggeefster luisterde aandachtig mee.

06 Voor sommigen is het pamflet te klein om alle klachten op kwijt te kunnen...

07 Mensen komen zelfs speciaal naar het station om hun onvrede te vertellen, ook al hoeven ze vandaag niet met de trein mee.

08 SP-Kamerlid Emile Roemer komt aan in Venlo, met een flinke aanhang en cameraploegen bij zich.

09 Voor de radio vertelt Emile Roemer over de problemen met de Maaslijn.

10 In discussie met de afvaardiging van Veolia.

11 Er werd ook wel wat gelachen hoor.

12 Ook Omroep Brabant kijkt aandachtig mee.

13 Ze hebben het er maar druk mee... Maar pas op met drie camera's in je nek ;-)

14 Deze meneer vertelde in detail zijn klachten; schrijnende verhalen maar ook zeer bruikbare informatie voor deze actie.

15 "De SoeP is op!" Inpakken en wegwezen, tot de volgende keer.

Teken de petitie!
Reacties Venlose Reizigers
Maaslijn op het verkeerde spoor
Nederlandse Vereniging voor Reizigers