Maaslijn op het verkeerde spoor

10 april 2007

Maaslijn op het verkeerde spoor

Vrijdag 13 april aanstaande voeren alle SP-afdelingen langs de Maaslijn samen actie, om de uitverkoop van het openbaar vervoer aan de orde te stellen.maaslijn Dat houdt in dat op het traject Roermond-Nijmegen op alle stations en in de treinen SP-mensen te vinden zullen zijn. De SP-ers delen dan pamfletten uit en houden een reizigersenquête.

SP-Kamerlid Verkeerszaken Emile Roemer zal bij de actie aanwezig zijn: “Sinds de komst van Veolia op 10 december 2006 regent het klachten bij deze spoorverbinding. Er wordt gereden met te weinig en te oude treinstellen. Als de trein al komt is het dus menigmaal flink proppen. De veiligheid is ernstig in het geding en van service is zeker geen sprake. Als we hiermee doorgaan brokkelt deze treinverbinding steeds verder af.”

Tijdens de actiedag zullen reizigers, op de stations gelegen aan de Maaslijn, uitgenodigd worden om hun stem te laten horen door een petitie te tekenen. Hierin wordt van Veolia én van de provincie Limburg geëist dat maatregelen worden genomen. De hele dag staan SP-ers op station Venlo pamfletten uit te delen, en om ondertekende petities in ontvangst te nemen.

SP-ers reizen mee op de maaslijn, om ook in de trein van reizigers ervaringen te horen, en om de petitie te tekenen.
SoePexpressVan 14.00 tot 18.00 uur staat op het station Venlo de inmiddels befaamde SoePexpress, en zullen SP-leden de reizigers verwarmen met een onvervalst kopje tomaten- soep. Het eigen soepmerk van de SP met de duidelijke naam: SoeP.
Deze biologische, en diervriendelijke tomaten- soep is ontwikkeld in samenwerking met de bekende culinair recensent Johannes van Dam. Iedereen is welkom om te komen proeven.

Kamerlid Emile Roemer reist de verschillende actielocaties af. Zijn schema is:
8.00 - 8.39 uur: Boxmeer
8.49 - 9.38 uur: Cuijk
9.50 - 10.37 uur: Nijmegen
11.12 - 11.46 uur: Venray
12.04 - 12.34 uur: Venlo

Wat wil de SP?
De SP wil dat de treinverbinding over de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond een impuls krijgt. Sinds Veolia het vervoer over de Maaslijn heeft overgenomen van de NS, is het met deze spoorlijn die Roermond met Nijmegen verbindt, erg hard achteruit gegaan. Dit terwijl deze verbinding dagelijks 15.000 mensen vervoerd en het een belangrijke verbinding tussen enkele grote steden is, waaronder Venlo. Daarnaast wil de SP onder de reizigers klachten peilen om erachter te komen wat er tot de komst van nieuwe treinstellen eventueel nog zou kunnen worden gedaan om het reizen toch nog wat aangenamer te maken: minder stank, minder vies, meer prullenbakken, enzovoorts.

Maaslijn in de uitverkoop
De SP wil allereerst onder de aandacht brengen dat de situatie op de spoorlijn sinds december vorig jaar een gevolg is van de privatisering, de marktwerking. Door aanbesteding is de lijn in handen gekomen van Veolia, een particuliere Franse transportonderneming. De SP vindt dat zaken als openbaar vervoer, zorg, onderwijs, niet in de uitverkoop kunnen.

Iedereen is van harte welkom aanstaande vrijdag 13 april op de NS-treinstations van Venlo, Roermond, Venray, Boxmeer, Cuijk en Nijmegen.

Teken de petitie!
Nederlandse Vereniging voor Reizigers