Inwoners Belfeld, Tegelen, Blerick en Venlo ergeren zich aan vervuiling

22 oktober 2006

Inwoners Belfeld, Tegelen, Blerick en Venlo ergeren zich aan vervuiling

Enquete in Tegelen 1Venlo schoon écht zo heel gewoon? De afgelopen dagen was de SP Venlo in de wijken te vinden om de meningen van de mensen te peilen dmv enquêteformulieren. De SP afdeling Venlo lanceerde op 30 september jl. een Digitaal Meldpunt en een enquêteformulier op deze website, waar burgers hun klachten en ergernissen kunnen melden als het gaat om (milieu-)vervuiling in de openbare ruimte.

Hiermee wil de partij te weten komen of inwoners hun omgeving ook echt zo schoon vinden, als de gemeente Venlo ons wil laten geloven. De SP denkt namelijk dat er op het gebied van vervuiling nog een grote slag te winnen is.

Enquete in Tegelen 2De meest gehoorde ergernissen: zwerfvuil, hondenpoep, groen- onderhoud, grafitti, onkruidbestrijding, overlast van katten, mensen die afval niet in de prullenbak maar ernaast gooien, rommel wat uit autoramen weggesmeten wordt (en terecht komt in de voortuinen), veel verkeer: auto-overlast en luchtvervuiling.

Herindeling nadelig voor Belfeld en Tegelen

Veel inwoners vertelden ons dat het na de gemeentelijke herindeling in 2000, slechter is gesteld met het (groen)onderhoud en de voorzieningen in de wijken.
Veel gehoorde opmerkingen: "Onkruid mag groeien als kool, het wordt pas weggehaald nadat je de Gemeentelijke Dienst drie keer hebt gebeld." en "Veel onderhoud doen we nu maar zelf omdat er anders niemand naar om kijkt. Nee, van de Gemeente Venlo hoef je geen inzet te verwachten."

Enquete in BelvendVerder veel opmerkingen over voorzieningen die sinds de herindeling zijn verdwenen uit Belfeld: "Als ik een schroefje nodig heb, moet ik de bus naar Tegelen pakken." en "Het eenzijdige aanbod en dat er geen concurrentie meer is, dwingt de mensen om óf in een ander stadsdeel inkopen te doen óf om dan toch maar bij de duurdere winkels in het dorp zelf inkopen te moeten doen." Ook deze opmerkingen neemt de SP Venlo mee in haar bevindingen.

De komende tijd blijft er geënquêteerd worden in de wijken

De teller van het aantal opgehaalde enquêtes in de vier stadsdelen -binnen een paar uurtjes- staat nu op ruim 200. Via het meldpunt op deze website kwamen al veel digitale reacties binnen en er zullen er vast nog veel meer volgen.

Uiteindelijk worden alle enquêtes gebundeld en gepresenteerd aan de verantwoordelijke wethouder, met het verzoek om het beleid dusdanig te ontwikkelen dat zodoende Venlo echt heel schoon wordt en schoon wordt gehouden.

In Blerick, Venlo, Belfeld en Tegelen werden de mensen geënquêteerd met de volgende drie vragen:
1. Vindt u Venlo ook zo schoon?
2. Aan welke troep of vervuiling stoort u zich?
3. Bent u bekend met de stickerklucht tussen de SP en de gemeente Venlo? Zo ja, wat vindt u hiervan?

Voor een uitleg mbt de laatste vraag verwijs ik u graag naar een andere nieuwspagina met meer informatie over dat onderwerp.

Venlo Schoon Enquête
Digitaal Meldpunt
SP Venlo inventariseert klachten milieu- en straatvervuiling onder inwoners