VERKIEZINGSPROGRAMMA 2018 - 2022

MENSEN EN BESTUUR

Wat wil de SP voor Venlo?

1. Mensen worden actief betrokken bij beslissingen.
  2. Mandaat voor burgerinitiatieven.
  3. Communicatie met mensen op gelijkwaardige voet.
  4. Eerlijke en betrouwbare informatie vanuit college en ambtenaren.
  5. Kennis en kunde dient aanwezig te zijn binnen gemeente, externe inhuur beperken.
  6. Gemeente ten dienste van de burgers.
  7. Investeren in wijken en dorpen, geen megaprojecten.
  8. Duurzaam bankieren.
  9. Nieuwkomers vlot te laten integreren door allereerst de taal te laten leren.
  10. Gratis onafhankelijke ombudsman/vrouw, toegankelijk voor alle mensen.
  11. Geen ruimte voor falende bestuurders.
  12. Hondenbelasting afschaffen, meer controle op hondenpoepoverlast.

Hoe wil de SP dit bereiken?

1. Betrek de mensen bij besluiten die grote gevolgen hebben voor de gemeente of hun directe omgeving. Een volksraadpleging moet mogelijk worden, zoals een voldoende ondersteund burgerinitiatief of een referendum over beslissingen zoals het kazerneterrein of de kabelbaan. De uitslag van zo’n referendum dient als bindend advies overgenomen te worden. Zo zijn alle mensen direct betrokken want zij zijn Venlo, maken de stad tot wat ze is en moeten bijdragen aan de realisatie van die projecten dus dan mogen ze er ook iets over vinden, meer dan eens in de 4 jaar voor de gemeenteraad stemmen. Zo wordt ook het draagvlak gepeild en het vertrouwen verbeterd. Zo kunnen we misschien voortaan (financiële) miskleunen met projecten zoals de Floriade voorkomen.
  2. Burgerinitiatieven omarmen en ook mandaat geven. Een goed idee is beter als het van de mensen zelf komt. Zij kennen immers hun eigen buurten en wijken. Actief met wijk en buurtbewoners in gesprek gaan en hen actief betrekken. Daadwerkelijke zeggenschap over de eigen buurt. Geef inwoners meer regie, dat geeft meer betrokkenheid en veerkracht.
  3. Communicatie naar mensen in de hele gemeente moet niet vanuit de machtspositie maar dienstbaar zijn naar de mensen. Er moet ruimte zijn voor het erkennen van de kennis en kunde van mensen. Communicatie dient in voor eenieder begrijpelijk Nederlands plaats te vinden dus geen ambtelijk taalgebruik of moeilijke woorden, onnodig Engels of managementjargon.
  4. Informeer mensen tijdig over plannen, niet als deze al helemaal dichtgetimmerd zijn. Dit zodat mensen tijdig kunnen aangeven als plannen gemaakt door de gemeente in hun wijk of buurt niet haalbaar of ongewenst zijn. Eerlijke communicatie naar de mensen. Praat er niet omheen, zeggen wat het is en wat er gaat gebeuren. Ook als het een slechte boodschap is.
  5. Ambtenarenapparaat ten dienste van de mensen. Maak als gemeente gebruik van de kunde aanwezig bij buurtbewoners. Ga uit van de kennis en kunde die binnen de gemeenteorganisatie aanwezig is of haal die binnen wanneer daar een gebrek aan is. Geen onnodige dure inhuur van buitenaf; maximaal 8% van de personeelskosten is voor het budget aan ingehuurd personeel.
  6. In de afgelopen jaren was het motto van de gemeente Venlo: ‘Loslaten in vertrouwen’. Dit betekent NIET ‘gooi alles maar over de schutting richting mensen’, maar zo werd het wel ervaren. Het is goed de burger te vertrouwen maar dan moet dit ook daadwerkelijk gebeuren en niet vanuit de gemeente weer regels opgelegd krijgen. Ondersteun mensen in hun eigen buurt.
  7. Geen geldverslindende projecten. Geen dure ‘totempalen’ voor de speeltjes van wethouders waar geeneens draagvlak voor is. Meer aandacht en investeringen in wijken, buurten en dorpen verhoog daar de leefbaarheid. Niet alle investeringen enkel naar de binnenstad, ook de kleinere winkelcentra opknappen en weer op gang brengen. Investeer waar het nodig is.
  8. We willen bekijken of en op welke termijn de gemeente over kan gaan naar duurzaam bankieren. Nu zijn er in Nederland maar enkele werkelijk duurzame banken (Triodos, ASN) en de vraag is of er een aanbesteding moet komen en in welke mate de gemeente daar dan voordeel uit put. Dit willen we gaan onderzoeken en liefst de betaal- en spaarrekeningen duurzamer onderbrengen.
  9. Nieuwkomers, of het nu ex-vluchtelingen/ asielzoekers, statushouders, arbeidsmigranten, gastarbeiders of expats zijn; als we willen dat deze mensen vlot integreren in de maatschappij dan dienen ze allereerst de taal te leren. Taal eigen maken is een eigen verantwoordelijkheid; als je naar Nederland komt om te wonen en/of werken dan dien je ook de taal te leren kennen. Zeker in de werksfeer is het spreken en begrijpen van dezelfde taal vaak een vereiste, vaak alleen al vanwege het snappen en opvolgen van veiligheidsprotocollen. Nu is het lastige dat taallessen voor nieuwe Nederlanders alleen kan voor arbeidsmigranten (WEB-gelden vanuit de gemeente) want als het gaat om bijvoorbeeld statushouders dan gaan gemeenten er niet over (daar is landelijk beleid en Rijkssubsidie voor geregeld). Echter ontslaat ons dit niet om creatief naar andere mogelijkheden te zoeken om te zorgen dat nieuwkomers soepel kunnen integreren. Belangrijk hierbij is wel dat er ook een kwaliteitscontrole komt bij aanbieders van taallessen, om misstanden en misbruik te voorkomen.
  10. Er komt een onafhankelijke gemeentelijke Ombudsman/vrouw waar mensen terecht kunnen bij problemen met de overheid en instanties met name op het gebied van bestuur, zorg en welzijn. Op termijn dient deze Ombudsman/vrouw voor de hele regio te werken om zodoende kosten te drukken en trends in klachten breder te kunnen bekijken met verbeteringen voor de hele regio.
  11. Geen ruimte voor falende bestuurders. De gemeentelijke uitgaven moeten beter gecontroleerd kunnen worden door de gemeenteraad. De gemeenteraad is het aan de inwoners van Venlo verplicht om besluiten van het college goed te toetsen. De SP gaat zich sterk maken om de controlemogelijkheden beter, eenvoudiger en inzichtelijker te krijgen.
  12. Honden zijn gewaardeerde huisdieren maar met het houden van een hond komen ook verantwoordelijkheden. Hondenpoep hoort niet op straat of op speelplaatsen en grasvelden. Elke hondenbezitter hoort ervoor te zorgen dat de hondenpoep wordt opgeruimd. Ook daarvoor worden er weer ruim voldoende afvalbakken neergezet in de gemeente. Hondenbelasting dient een doelbelasting te zijn oftewel van de opbrengsten worden uitlaatplekken onderhouden en poepzakjesverstrekkers en voldoende prullenbakken betaald. De hondenbelasting is nu vooral een melkkoe want ruim de helft van de opbrengst wordt aan andere zaken besteed. De belasting is middeleeuws, de controles duur, voor andere (huis)dieren wordt geen belasting geïnd, daarom wil de SP de ouderwetse hondenbelasting volledig afschaffen. De werkelijke kosten worden betaald uit de gelden voor algemeen onderhoud. Daartegenover staat dat boetes op overlast en hondenpoep op straat worden verhoogd en de pakkans omhoog gaat door meer handhaving hiervoor in te zetten.

Wat heeft de SP bereikt in Venlo de afgelopen 4 jaar?

• Via het ingestelde SAM-fonds worden burgers al beter betrokken maar tegelijk zien we dat dit fonds halverwege het jaar al op is en dat burgers vaak via hele stroperige procedures en een brei aan formulieren aanvragen moeten indienen. Dit willen we eenvoudiger en beter toegankelijk maken. Hiervoor vroeger we regelmatig aandacht en dat blijven we doen totdat het geregeld is.
  • De SP deed onderzoek naar de winkelcentra in Blerick en Tegelen en kwam met een rapport met daarin diverse aanbevelingen die door het gemeentebestuur werden overgenomen. Er werden speciale centrummanagers aangesteld en winkeliers verenigd om samen het winkelgebied te verbeteren en leegstand terug te dringen.
  • Integriteit hebben we regelmatig op de agenda geplaatst. Zozeer zelfs dat onze fractievoorzitter het klankbord hiervoor werd binnen raad en college. Net als dat hij meermaals de commissie die het integriteitsonderzoek naar de geloofsbrieven aanstuurde.
  • Op initiatief van VVD en SP wordt geregeld dat Venlo per 2019 een eigen gemeentelijke Ombudsman/vrouw krijgt. In juni moet de nieuwe gemeenteraad beslissen of die er ook werkelijk gaat komen. De eerste slag is dus gewonnen maar de overwinning is nog niet binnen.
  • Beleid  gericht op de diversiteit van mensen (bijvoorbeeld LHBTQIAP) en anti-discriminatie kreeg meer vorm, Venlo organiseert in 2019 de Gay Pride, een regenboogpad werd aangelegd. Allemaal mogelijkheden om diversiteit meer te integreren in de maatschappij. Toch zien we dat er nog veel onbegrip en afkeer leeft, dus continue aandacht is noodzakelijk.
  • D66 en VenLokaal, alleen gesteund door SP, kwamen medio 2016 met een initiatief voor een gemeentelijk referendum dat echter door de andere partijen werd weggestemd. Als in de nieuwe gemeenteraad wél een meerderheid is kunnen we het initiatief (samen) nog eens indienen en daarmee bezien of plaatselijke referenda mogelijk zijn en iets toevoegen aan de lokale democratie en ook of daarmee het vertrouwen in de politiek kan vergroten.
  • Samen met de coalitiepartijen is afgedwongen dat de hondenbelasting de komende vier jaar al met ieder jaar 10% wordt afgebouwd. Daarmee is de belasting over vier jaar alvast 40% lager dan nu. Een aantal partijen geeft net als de SP aan deze belasting helemaal afgeschaft te krijgen, dat schept mogelijkheden maar van de andere kant roepen sommige partijen dat al jaren maar stemden ze net zo makkelijk tegen ons voorstel voor afschaffing. Vinger aan de pols houden dus.
  • In de vele onderzoeksrapporten (Floriade, Wel.kom, grondbedrijf, sportbedrijf, Q4, parkeergarages, kazerneterrein, grondverkoop bioscoop) staat dat Raad, ondernemers en burgers onvoldoende of verkeerd worden geïnformeerd, de communicatie ondermaats of onduidelijk is. Steeds werden aanbevelingen overgenomen of kregen we verbeteringen per motie afgedwongen. En steeds beloofden de wethouders beterschap maar het blijft kennelijk moeilijk.  De SP heeft iedere keer weer gepleit om dit radicaal te verbeteren, geen loze beloftes maar daadkracht en een veranderproces in de hele gemeentelijke organisatie.
  • Onze motie voor een onderzoek naar het effect van het afschaffen van het lage 6% BTW-tarief, werd in juni 2015 met ruime meerderheid aangenomen. Opmerkelijk hierbij is dat juist alleen de VVD tegen stemde! Om de broze economie aan te jagen werd de BTW enkele jaren terug op sommige onderdelen verlaagd naar 6%, die heeft men nu verhoogd naar 21%. De vorige belastingverhoging zorgde met name in deze grensstreek voor problemen, zoals de pomphouders die hun klandizie massaal over de grens zagen gaan tanken. De economie is nog steeds broos dus nu de schatkist willen spekken door de BTW te verhogen (ofwel mensen minder laten besteden!) is nogal dom en kortzichtig. Zeker voor onze regio kan die verhoging nadelig uitpakken. Het effectenonderzoek loopt nog steeds…