Veiligheid is bij de SP in goede handen!

7 april 2010

Veiligheid is bij de SP in goede handen!

Ton Heerschop VieCuri heeft vanuit het ministerie van Binnenlandse Zaken een prijs gewonnen hoe ze omgaan met veiligheid in het ziekenhuis. SP-raadslid Ton Heerschop neemt de prijs binnenkort in ontvangst. Tijd voor een vraaggesprek.

Veel partijen doen graag mee aan het in een bepaalde positie plaatsen van andere politieke partijen. Vaak ten onrechte. De SP wordt wel eens verweten dat veiligheid niet in goede handen is bij onze partij. Daarom was het wel aardig dat juist deze week ons raadslid Ton Heerschop in de media kwam door zijn werk als hoofd veiligheid in het Venlose ziekenhuis.

Een SP’er die een veiligheidsprijs in ontvangst neemt?
Ton Heerschop Ton Heerschop vertelt: Nou ja prijs, het programma Veilige Publieke Taak geeft een kleine plaquette aan organisaties die met hun aanpak en veiligheidsbeleid een voorbeeld en inspiratiebron zijn voor andere werkgevers met een publieke taak.

Hoe zorg je voor opvang van personeel na een incident, hoe en welke maatregelen neem je tegen daders, hoe zijn afspraken tussen politie en justitie vastgelegd? Die zaken zijn belangrijk. Maar veel belangrijker is het feit dat na 7 jaar deze maatregelen door de inzet van vooral de beveiligingsmensen en de medewerkers op de afdelingen, deze erkenning krijgen. Aan deze mensen komt deze eer echt toe.

Beleid verzinnen is niet zo moeilijk, zorgen dat de papieren werkelijkheid niet veraf komt te staan van de realiteit, dat is de kern van het succes. Klinkt als de SP methode, niets mis mee toch?

Veiligheid wordt vaak ten onrechte toegeschreven aan rechtse partijen zoals VVD en PVV. Feit is dat zij alles benaderen vanuit een perspectief van daderaanpak, straffen die hoger moeten, bij voorkeur mensen in een bepaalde dadergroep plaatsen en natuurlijk moet iedereen de eigen verantwoordelijkheid nemen. En daar zit het verschil in aanpak.

Ik ga altijd uit van voorkomen is beter dan genezen. Lijkt me vanuit mijn werkgever ook een zeer goede gedachte! Maar daarmee bedoel ik ook dat het soms verstandiger is om niet direct op handhaving te gaan zitten. hulpdiensten Wij leren de beveiliging, maar ook mensen bij bijvoorbeeld de eerste hulp, hoe om te gaan met agressie.

Er zit namelijk een wereld van verschil tussen de bezorgde vader die met een gewond kindje agressief dreigt te worden, en de dronken stapper op zaterdagavond die ook denkt voorrang te moeten krijgen. Beide gevallen benader je anders en de uitkomst zal vaak ook anders zijn.

Begrip en geruststelling zullen in het eerste geval al snel voorkomen dat de zaak uit de hand loopt, in het tweede geval moet je vaak heel duidelijk optreden en grenzen stellen.

Natuurlijk is beveiligingswerk, net als de verpleging, mensenwerk en in beide worden wel eens fouten gemaakt. Maar te vaak zien we dat beveiliging nogal eens verward wordt met vooral veel camera’s, inbraakalarmen en brede gasten met oortjes. Echter een ziekenhuis is geen Schiphol, je moet niet willen dat mensen door detectiepoorten moeten om hun zieke familielid op te zoeken.

En dus ligt daar een enorme uitdaging op veiligheidsgebied, namelijk doorlopend de grens opzoeken tussen wat verantwoord is en wat men het liefst zou willen, in een ideale wereld.

VPT

Op beide ziekenhuislocaties in Venlo en Venray wordt samenwerken met de politie, vooral met de wijkagent. Ook de andere mensen in het politiekorps weten dat we binnen VieCuri niet flauw zijn met onze aanpak, maar de zaak wel menselijk willen houden.

De politie moet jammer genoeg wel eens optreden in het ziekenhuis, feitelijk krankzinnig natuurlijk, maar het is de huidige tijd. Als we daartoe moeten overgaan dan gebeurt dat gelukkig altijd met de nodige terughoudendheid, maar soms moet je de zaak aanpakken.

Zaak is dan meestal om ook dan escalatie te voorkomen. We wegen dan af tussen politie en ziekenhuisorganisatie wat wijsheid is, een beveiliger op de afdeling of juist op dat moment een agent. Voorop staat altijd de veiligheid van patiënten en personeel, naast die van bezoekers natuurlijk.

Die aanpak levert het VieCuri Medisch centrum nu dus de Veilige Publieke Taak award op. De plaquette met het beeldmerk ‘Handen af van onze helpers’ zal op 15 april officieel worden onthuld door burgemeester Bruls, als voorzitter van de Veiligheidsregio. Ton Heerschop:"Samen kunnen wij in de regio een duidelijk signaal afgeven, dat we geweld en agressie tegen hulpverleners niet tolereren. ‘Handen af van onze helpers’."

Voordat Ton Heerschop bij VieCuri aan de slag ging, werkte hij 13 jaar bij de Landmacht en 7 jaar in de luchtvaart, beide keren als leidinggevende en deskundige logistiek en veiligheid.

Dinsdag vertelde Heerschop op L1 radio over de prijstoekenning, vandaag zijn er opnames gemaakt door Omroep Venlo en volgende week volgt L1 tv met een reportage.

Lees ook: