SP trapt Europese verkiezingen regionaal af in Tegelen

24 mei 2024

SP trapt Europese verkiezingen regionaal af in Tegelen

Foto: SP-Venlo
Op 6 juni mag Nederland weer naar de stembus voor het Europees Parlement. Om de krachten te bundelen trappen een aantal Limburgse SP-afdelingen deze zaterdag (25 mei) gezamenlijk de campagne af in Tegelen. De SP zal in het centrum te vinden zijn met een grote cheque die mensen kunnen tekenen.

Met die cheque kunnen mensen laten zien het eens te zijn met het idee van de SP om een miljonairsbelasting in te voeren. Dat betekent dat iedereen met een vermogen boven 5 miljoen euro 5% belasting betaalt. Dat levert zo’n 12,7 miljard euro op wat geïnvesteerd kan worden in zaken waar we allemaal iets aan hebben zoals onze zorg, volkshuisvesting, onderwijs en energie.

Laila Kuiper, voorzitter van de SP in Venlo: “We zien dat de ongelijkheid groeit. Niet alleen in Nederland, maar in heel Europa en zelfs de hele wereld. Zo zijn er in Nederland een recordaantal van 51 miljardairs, en is het vermogen van de vijf rijkste mannen ter wereld sinds 2020 meer dan verdubbeld. Zij hebben samen een vermogen van 869 miljard dollar. Als je daarover nadenkt weet je toch dat het niet klopt.”

Volgens de partij is dit het gevolg van politieke keuzes. Ook keuzes die gemaakt worden in het Europees Parlement. Denk bijvoorbeeld aan energiemaatschappijen die volgens de Europese Unie beter aan de markt kon worden overgelaten. Hierdoor profiteert een kleine groep mensen terwijl wij, de werkende klasse, de stijgende rekeningen moeten betalen. De SP wil dat niet de markt maar de mensen voorop staan zodat we hier als burgers en als land weer meer zeggenschap over krijgen.

Laila Kuiper: “Ons plan om de superrijken meer te vragen gaan ze niet eens voelen in hun portemonnee, maar het zal wel het leven van ons allemaal compleet veranderen. Wat ons betreft doen we dit dan ook niet alleen in Nederland maar regelen we dit in Europa.”

Foto: SP-Venlo

Mensen die het met de SP eens zijn kunnen vanaf 11.00 uur de grote cheque ondertekenen in het centrum van Tegelen. De SP is te herkennen aan haar grote rode partytent.