Meldpunt ouderenzorg

17 juli 2023

Meldpunt ouderenzorg

Vandaag lanceerde de SP het meldpunt ouderenzorg. De kabinetten Rutte hebben de ouderenzorg kapot bezuinigd, en er zijn plannen om nóg meer te gaan bezuinigen. Nu is het moment om de afbraak definitief te stoppen en te zorgen dat er weer geïnvesteerd gaat worden in de ouderenzorg. Werkt u in de ouderenzorg? Vul dan het meldpunt in en stuur het door aan uw collega’s. Kent u mensen die werken in de ouderenzorg? Stuur het dan aan hen door!

Onze ouderen verdienen de beste zorg. Daar werken zorgverleners in de verpleeghuizen en thuiszorg elke dag keihard voor. Terwijl de werkdruk stijgt, het tekort aan zorgverleners toeneemt en er steeds minder tijd is om de zorg te geven, bezuinigde het kabinet Rutte/Kaag al bijna 900 miljoen op onze ouderenzorg.

Het kabinet Rutte IV wilde daar bovenop tot wel 2,7 miljard euro éxtra bezuinigingen. Dat is onacceptabel en onmenselijk. Dit lost geen problemen op maar verergert de bestaande problemen in de ouderenzorg. De SP vindt dat er niet moet worden bezuinigd maar dat juist in de ouderenzorg geïnvesteerd moet worden.

Met de aankondigde verkiezingen is het belangrijk dat we zoveel mogelijk andere politieke partijen hiervan overtuigen. Daarom zijn wij dit meldpunt gestart. Werkt u in de verpleeghuiszorg of de thuiszorg? Doe mee en deel uw ervaring bij ons meldpunt. Klik hier voor het meldpunt.

Update 14 september 2023: Vandaag werden de resultaten van het onderzoek en het meldpunt bekend.

Daaruit blijkt dat investeringen in onze zorg hard nodig zijn. Ruim driekwart van de zorgverleners in de verpleeghuizen geeft aan dat ze elke week of zelfs elke dag met minder collega’s werken dan nodig zijn. Bijna een op de 5 zorgverleners geeft aan dat ze nooit de kwaliteit van zorg kunnen geven die ze zouden willen. 61% zegt dat ze dat dat alleen soms lukt. En ruim de helft van de zorgverleners overweegt uit de zorg te gaan.

Lees er meer over in dit nieuwsbericht. Daarin ook verschillende schrijnende reacties uit de ruim 900 verhalen die de SP van zorgverleners kreeg.