Vragen over ondersteuning huisartsen bij vaccinatie

15 maart 2021

Vragen over ondersteuning huisartsen bij vaccinatie

In de vaccinatiestrategie tegen Covid-19 is een belangrijke rol weggelegd voor huisartsen. Zij lopen echter tegen problemen aan zoals huisartsenpraktijken die qua wachtruimte soms onvoldoende toegerust zijn. Of men liever buiten kantooruren prikt om de reguliere zorg niet te belasten. Via raadsvragen wil de SP vernemen of de gemeente hierin ondersteuning kan bieden.

De strijd tegen het coronavirus is momenteel volop aan de gang. Hoewel er rondom vaccinatie nog vele vragen zijn, is dat wel de belangrijkste troef om het virus definitief te verslaan. Een deel van de vaccinaties komt te liggen bij de huisartsen. En daar ontstaat momenteel wel een probleem. De huisartsen lopen tegen logistieke problemen aan, zoals beperkte wachtruimte en de druk op de reguliere zorg.

Daarmee komen we in de vreemde situatie terecht dat huisartsen straks mogelijk ruimte moeten huren om te vaccineren. Dit kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.

Daarom vraagt de SP het gemeentebestuur om in overleg te gaan met de huisartsen om te kijken of er knelpunten zijn, en of de gemeente hier een oplossing kan bieden.

SP-Raadslid Ton Heerschop geeft aan dat hij het liefste ziet dat hierin proactief het initiatief wordt genomen door de gemeente: “Wellicht hebben de huisartsen die hulp niet nodig. Maar ik wil voorkomen dat we achteraf erachter komen dat we wel hulp hadden kunnen bieden.”

Met raadsvragen roept hij het gemeentebestuur dan ook op om nu al met de huisartsen in contact te treden. We staan immers allemaal aan de lat om dit virus eronder te krijgen.