SP pleit voor méér stemlokalen bij Kamerverkiezingen in coronatijd

12 oktober 2020

SP pleit voor méér stemlokalen bij Kamerverkiezingen in coronatijd

Foto: Zundert
In vragen aan het stadsbestuur roept de SP het college op te zorgen voor méér stemlocaties bij de komende Tweede Kamerverkiezingen. Dit om de drempel om te gaan stemmen in tijden van corona zo laag mogelijk te houden.

In een brief aan de Kamer heeft minister Ollongren (Binnenlandse Zaken, D66) laten weten dat veel stemlokalen waarschijnlijk niet bruikbaar zijn in de anderhalve-meter-samenleving. Gemeenten verwachten daarom dat er komende verkiezingen minder stembureaus zullen zijn.

SP-raadslid Stefan Hugues: “De houding van de minister is erg afwachtend. Daarom de oproep van de SP om te zorgen voor niet minder, maar méér stemlokalen. Juist in crisistijd is het van groot belang dat de democratie goed blijft functioneren.”

De SP wil onder meer dat het stadsbestuur serieus werk maakt van alternatieve stemlocaties. “Zo kan er gekeken worden naar stemlocaties in de buitenlucht. Je kunt een tentopstelling in de buitenlucht met hekken zo inrichten dat mensen goed afstand kunnen houden. Wellicht dat ook zalen hier en daar dit keer gebruikt kunnen worden als stembureau.”, zegt Stefan Hugues.

Daarnaast zijn er de meer ‘gebruikelijke’ manieren om voor extra stemlokalen te zorgen zoals mobiele stemlocaties bij verzorgingstehuizen of scholen. Ten slotte is het slim om nu alvast bij schoolbesturen te inventariseren of het niet mogelijk is komend jaar extra stembureaus in schoolgebouwen te openen.

De SP spoort het gemeentebestuur vooral aan om creatief en vindingrijk te zijn in de zoektocht naar oplossingen. Stefan Hugues: “Er ligt natuurlijk geen kant en klaar draaiboek klaar voor het organiseren van verkiezingen in coronatijd. Maar de Tweede Kamerverkiezingen zijn te belangrijk om zomaar te accepteren dat er straks op minder plekken gestemd kan worden.”

“In deze moeilijke tijden moet je er juist voor zorgen dat mensen zo gemakkelijk mogelijk hun stem kunnen laten horen.”