Begroting: Misschien wel de meest sociale sinds lange tijd

3 oktober 2019

Begroting: Misschien wel de meest sociale sinds lange tijd

De begroting die de gemeente vandaag presenteerde ziet er erg goed uit. Venlo moest uit een diep financieel dal klimmen, de nieuwe ploeg wethouders (waaronder de SP) zit er pas 1,5 jaar en veel sneller dan verwacht zijn de rode cijfers weggewerkt en is er weer geld om te investeren in de wijken, voorzieningen en mensen.

Zo maar een greep uit de plannen:

• Er komt meer geld voor groenonderhoud (was ook wel nodig).
  • Extra handhavers voor het verbeteren van de leefbaarheid.
  • Ook goed is dat de kritiek is aangehoord waardoor de subsidiekorting op verenigingen en instellingen van de baan is.
  • Poppodium Grenswerk krijgt het noodzakelijke extra geld wat het nodig heeft.
  • Er ligt na jaren van onzekerheid nu eindelijk een besluit over het zwembad. Er komt een nieuw zwembad op de plek bij de huidige Wisselslag. Top! Zo blijkt maar weer dat actievoeren loont.
  • Er werden meer mensen aan werk geholpen, er kampen minder mensen met armoede en schulden.
  • De dienstverlening vanuit de gemeente gaat verbeterd worden.
  • Er komt een duurzaamheidsfonds van 1 miljoen.
  • Gebouwen van de basisscholen worden opgeknapt.
  • De financiën zijn weer op orde, het miljoenentekort is weggewerkt, er komt geld voor investeringen.
  • Ook komt er bijna 2 miljoen voor 2 jaar voor de jeugdzorg vanuit het Rijk maar het blijft een zorgenkindje zonder structureel geld. Moeten we dus scherp op blijven.

Al met al een sluitende begroting met plannen en investeringen waarvan we erg gelukkig worden. Dat is weleens anders geweest, maar goed dat de SP nu in het gemeentebestuur zit (grapje).

Op 8 november stemt de gemeenteraad over de begroting 2020-2024. Het moet raar lopen wil deze niet met ruime meerderheid worden aangenomen want zo'n sociale begroting is lang geleden.

Uiteraard blijven er nog veel zaken te verbeteren en heeft ook de SP nog genoeg wensen, maar dit huishoudboekje is een goede aanzet om op verder te bouwen.

Bekijk ook: