Huurders speelbal in tijdelijke woningen op Kazerneterrein

10 april 2019

Huurders speelbal in tijdelijke woningen op Kazerneterrein

Met verbazing las de SP op 7 april dat anti-kraak verhuurder Camelot drie gebouwen op het kazerneterrein opnieuw te huur heeft aangeboden op haar website. Frappant omdat zij in februari nog aan alle 30 huurders de huur opzegde omdat de woonruimtes niet brandveilig zouden zijn. Wie houdt wie voor de gek?

SP-raadslid Ton Heerschop: “De SP kwam al eerder in het verweer, toen op 18 februari Camelot aan de 30 bewoners (van woningen in drie verschillende gebouwen op het terrein) liet weten dat ze per 18 maart daar weg moesten zijn. Samen met bewoners bespraken we mogelijke acties.”

“Eind februari stelde de SP raadsvragen over de kwestie. B&W zei toen dat er per gebouw vier bewoners mochten verblijven gezien de bestaande brandveiligheidsvoorschriften en dat Camelot dus niet aan alle huurders de huur hoefde op te zeggen. De wethouder zou met Camelot gaan praten welke mogelijkheden er zijn om de uitzettingen te voorkomen.”

Dit leidde niet tot andere inzichten, Camelot bleef erbij dat alle bewoners moesten vertrekken, de gemeente gaf aan machteloos te staan.

Heerschop: “En dan nu, krap enkele weken later, zet Camelot doodleuk diezelfde woonruimtes op haar website weer te huur. De SP is van mening dat Camelot in dezen een schandelijk spel speelt over de rug van diegenen die bij haar woonruimte betrekken.”

“Wat betreft de SP heeft Camelot daarmee haar waarde als een betrouwbare leegstandsbeheerder verspeeld en kan zij beter rap stoppen als leegstandsbeheerder in Venlo.”

Woordvoerder Ton Heerschop: “Vandaag stelden we opnieuw raadsvragen. We willen weten wat er in de tussentijd is gebeurd dat de kamers nu ineens wel weer verhuurd kunnen worden en of de brandveiligheid nu ineens wel gewaarborgd kan worden? Waarom nodeloos mensen op straat zijn gezet door Camelot?”

“Wonen in het kader van leegstand is een noodoplossing voor velen, gezien er een schrijnend woningtekort is in de gemeente Venlo, vooral in de sociale huursector. Niet meer dan logisch dat mensen de keuze maken om anti-kraak te gaan wonen, ook al hebben ze dan geen rechten. Het is immers het verschil tussen een dak boven je hoofd of op straat staan. En hiermee worden zij een speelbal voor onbetrouwbare leegstandsbeheerders die over de rug van mensen winst willen maken.”

“We willen van het gemeentebestuur dan ook weten hoe het nu werkelijk zit met wachtlijsten bij verhuurders. En hoe de raad en het college - bij een volgende situatie waarbij mensen op deze manier in de knel komen - een meer proactieve houding kan aannemen en voorkomen dat mensen thuisloos raken.”

Het College van B&W dient onze vragen binnen dertig dagen te beantwoorden.

Zie ook: