Van verlies wordt je sterker, dus de strijd gaat door

21 maart 2019

Van verlies wordt je sterker, dus de strijd gaat door

Dank aan alle SP-stemmers en iedereen die zich tijdens onze campagne heeft ingezet. Het was een bijzondere campagne met een net zo bijzondere uitslag. Het zijn niet onze verkiezingen geworden, de verschuivingen in de provincies en Eerste Kamer maken het er niet eenvoudiger op. De strijd voor rechtvaardigheid gaat door.

Allereerst felicitaties aan de partijen die gewonnen hebben, wat je ook vindt van hun opvattingen, de kiezer heeft gesproken en daar mogen we het mee doen. Maar het is niet zo dat ineens een derde van de kiezers ultrarechts is geworden, het is veelal een protest tegen de gevestigde orde waar ook de SP campagne tegen voerde.

Op veel plekken hebben we woensdag stemmers verloren die we de komende tijd moeten terugwinnen. We wisten dat het heel lastig zou worden om in de buurt te komen van de uitslag van de laatste Provinciale Statenverkiezingen. Toen haalden we de op een na beste uitslag ooit in de geschiedenis van onze partij bij deze verkiezingen.

Afgezet tegen eerdere uitslagen moeten we nu een dip verwerken maar we zien tegelijkertijd dat bijvoorbeeld onze kandidaat op plek 10, raadslid Ton Heerschop ruim duizend voorkeursstemmen kreeg! Dank voor dat vertrouwen!

Met de uitslag van 20 maart zijn we terug naar het niveau van de keer daarvoor en dat toont ook dat we een stabiele basis kiezers hebben die we met ons geluid aan ons weten te binden.

Op die basis kunnen we voortbouwen want het past SP’ers niet de schouders te laten hangen. We zullen de rug rechten. We zullen zij aan zij staan met iedereen die strijdt voor een rechtvaardiger Nederland.

Foto: SP
Er ligt een enorme opgave én potentie voor ons. We hebben afgelopen periode veel nieuwe leden mogen verwelkomen, ruim tweeduizend en ook in Venlo krijgen we steeds meer aanhang. Dat geeft energie en perspectief. We gaan dan ook door met onze strijd voor rechtvaardigheid.

Iedereen nogmaals bedankt die op de SP en een van de Venlose kandidaten gestemd heeft. We gaan door met onze strijd voor een betere samenleving, samen met de mensen, in de politiek en daarbuiten, op straat, in de wijken, overal waar dat nodig is.

Word nu Vriend voor Rechtvaardigheid. Doe mee met onze beweging en sluit je aan!

Zie ook: