SP vraagt om actie: voorkom ontslagen bij Océ

17 december 2018

SP vraagt om actie: voorkom ontslagen bij Océ

Onlangs vernamen we dat printerfabrikant Océ bekend maakte dat ze, zo vlak voor de feestdagen, tot wel 300 mensen gaat ontslaan vanwege tegenvallende jaarcijfers. Het Japanse moederbedrijf Canon zou de teugels strakker gaan aantrekken en wil dat er in Venlo zwarte cijfers geschreven gaan worden. De SP wil dat de gemeente in actie komt om te voorkomen dat er dadelijk 300 mensen op straat staan.

SP-fractievoorzitter Angelique Weingarten: ”Océ is de tweede werkgever van Venlo, als er daadwerkelijk 300 mensen ontslagen gaan worden is dat een flinke klap. Niet alleen voor de werkgelegenheid maar ook voor de gezinnen achter die 300 mensen. De SP is van mening dat naast de vakbonden ook de gemeente hierin haar rol moet nemen.”

”Daarover vragen we het College van B en W om actie te ondernemen. Dit doen we tijdens de raadsvergadering van komende woensdag (19 december).”

Van het gemeentebestuur willen we antwoord op deze vragen:

1. Zijn/worden er actie(s) ondernomen door het college om de ontslagen te voorkomen of iets voor deze mensen te betekenen, is het college in gesprek met Canon/Océ?
  2. Océ geeft aan dat de afdeling Research and Development de komende jaren flink wordt ingekrompen, juist op dit gebied kent Océ een grote innovatiekracht, welke gevolgen heeft dit voor onze economie en werkgelegenheid?
  3. Gezien het feit dat juist op innovatie in onze regio sterk ingezet wordt, lijkt het de SP dat er vraag is naar de kennis en kunde van juist deze mensen. Welke rol kan de gemeente spelen om deze mensen snel weer aan de slag te krijgen? Kan bijvoorbeeld het Werkplein/ Werkgeversservicepunt deze mensen helpen in het kader van werk naar werk, zie ‘Aanvalsplan Venlo Werkt’?

Update 19-12-2018: Vanavond reageerde het gemeentebestuur op onze vragen. Wethouder Boom (PvdA, economie en arbeidsmarkt) antwoordde dat met de Océ-directie is besproken wat de gemeente Venlo kan betekenen om de individuele gevolgen te beperken voor mensen die ontslagen gaan worden en ook is gesproken over de gevolgen voor de regionale economie.

De wethouder gaf daarbij aan dat Océ nooit het getal van 300 ontslagen heeft genoemd, dat is door de pers zo gespeculeerd, wel dat er wereldwijd 10% bezuinigt wordt waarover eind januari 2019 Canon/Océ een besluit neemt.

De gemeente Venlo heeft aan Canon/Océ aangeboden om via het Werkgeversservicepunt de "boventallige werknemers" te bemiddelen naar nieuw werk.

Angelique Weingarten: "Deze reactie van B&W stemt ons tevreden. We vroegen de wethouder (en dat zegde hij toe) om ons op de hoogte te houden van de ontwikkelingen. Aan de hand daarvan bepalen we onze eventuele vervolgstappen."

Bekijk ook: