Forum over vrouwen in de politiek

26 oktober 2017

Forum over vrouwen in de politiek

Foto: onbekend
Het Valuascollege houdt op 1 november een debatavond over vrouwen in de politiek. Twee leerlingen organiseren dit forum voor hun profielwerkstuk om antwoord te krijgen op de vraag waarom vrouwen nog steeds ondervertegenwoordigd zijn in de politiek, en daar maar geen verandering in lijkt te komen. De SP zal met drie dames en een heer aanschuiven bij het debat.

De hoofdvraag van de avond luidt: 'Zouden er meer vrouwen functies in de politiek moeten vervullen?' en zo ja, 'Hoe worden er meer vrouwen geïnteresseerd in (een baan in) de politiek?'.

Daarnaast wordt getracht om aan de hand van verschillende stellingen antwoord te krijgen op vragen als:

1. Moet er meer aandacht komen voor openbare voorzieningen voor vrouwen, zoals openbare vrouwentoiletten en speciale vrouwenparkeerplaatsen?
  2. Moet elke partij voor het samenstellen van hun verkiezingslijst een quota aanhouden: evenveel mannen als vrouwen die verkiesbaar worden gesteld?
  3. Zijn mannen beter geschikt voor raadswerk dan vrouwen?
  4. Doet het er toe hoeveel vrouwen er in de politiek zitten, want het gaat toch om de kwaliteiten van de politici?

De twee leerlingen die dit politiek forum samen met het Valuascollege organiseren, Floortje Feijen en Anne Simons, hopen met het debat een trend te doorbreken. Want ook in Venlo hebben de laatste maanden een aantal vrouwelijke raadsleden en een ex-wethouder de politiek verlaten.
De discussie moet daarom gaan over de oorzaken en mogelijke oplossingen en of er sprake moet zijn van meer vrouwenemancipatie in de politiek.

Deelnemers aan de forumdiscussie zijn onder meer Vera Tax (PvdA), Ineke Hendriks (GroenLinks), Jozanne van der Velden (VVD), Chantal Theunissen (EenLokaal), Frans Schatorjé (EenLokaal), en de SP’ers Angelique Weingarten, Petra Raijer, Natasja Peeters en Stefan Hugues.

Ook Ger Koopmans (CDA, gedeputeerde Provincie Limburg) zal aanwezig zijn. Verder zal het publiek vooral uit leerlingen, leraren en andere geïnteresseerde medewerkers van de school bestaan. Maar in feite zijn alle geïnteresseerden van harte welkom.

Het debat wordt gehouden op woensdagavond 1 november aanstaande en vangt aan om 18:30 uur. Locatie is de aula van het Valuascollege, entree via de hoofdingang aan de Hogeweg 24 te Venlo.

De toegang is gratis. Ook wordt er gezorgd voor een hapje en drankje. Het debat zal worden afgewisseld met optredens van leerlingen en worden er ervaringen gedeeld van de politici over acties om meer vrouwen te betrekken bij en in de politiek.

Bekijk ook:
02-05-2017, SP-Venlo: Cursus vrouw en politiek