Vragen over kerncentrale Tihange

20 juni 2017

Vragen over kerncentrale Tihange

De kerncentrale in het Belgische Tihange is vaak in het nieuws met problemen rondom de veiligheid. Door deze gebreken neemt de kans op een kernongeval toe. Zo’n ramp kan er potentieel voor zorgen dat honderdduizenden mensen in de wijde omgeving, waaronder grote delen van Limburg moeten vluchten. De centrale draait, ondanks dat er alternatieven zijn, door omdat er geld mee kan worden verdiend. Zo ook door het pensioenfonds ABP (waar Venlose ambtenaren aan deelnemen) dat investeert in de eigenaar van Tihange. Die investering en de constante dreiging van een nucleaire ramp staan haaks op elkaar. Reden voor de SP tot het stellen van raadsvragen.

SP-fractievoorzitter Ton Heerschop: "De afgelopen maanden is de Belgische kerncentrale Tihange wederom met regelmaat in het nieuws geweest. Duidelijk is dat rondom deze centrale met enige regelmaat vragen gesteld kunnen worden aangaande de veiligheid, onlangs werd bekend dat er in het reactorvat 70 scheurtjes waren ontdenkt. Een ongeval in deze centrale zal zoals wij als leek kunnen vaststellen waarschijnlijk niet de omvang hebben van Tsjernobyl, maar eerder overeenkomen met de situatie zoals deze zich voordeed in Fukushima in Japan."

"In geval van een ernstig ongeval in deze centrale zouden derhalve delen van België, Nederland en Duitsland geëvacueerd moeten worden. Voor de SP is duidelijk dat hierbij Noord Limburg en daarmee Venlo, een van de eerste gebieden is waar opvang zal plaatsvinden."

"Daarnaast heeft de SP kennisgenomen van het feit dat het ABP (pensioenfonds van ook Venlose ambtenaren) 116 miljoen euro aan beleggingen in energiebedrijf Engie S.A. (de eigenaar van de centrale Tihange) heeft zitten. Die investering en de constante dreiging van een nucleaire ramp staan haaks op elkaar. Daarom willen we weten wat de gemeente Venlo, die haar medewerkers bij ABP verzekerd heeft, hieraan kan gaan doen."

Dit alles is voor de SP dus reden tot het stellen raadsvragen. B&W dient deze binnen dertig dagen te beantwoorden.

Op 25 juni vindt er een groot protest plaats tegen de kerncentrale Tihange wanneer duizenden mensen een keten vormen van Tihange naar Luik tot Maastricht en Aken. Doe ook mee en laat zien dat Tihange beter moet sluiten. Er is busvervoer geregeld, lees er hier alles over.