Vragen over brand in kamerverhuurpand

1 januari 2017

Vragen over brand in kamerverhuurpand

Vanochtend was er brand in een pand voor kamerverhuur aan de Eindhovenseweg in Venlo. Het gebouw en het naastgelegen hotel moest worden ontruimd, verblijvende mensen en dieren werden geëvacueerd. Over zulke panden met kamerbewoning zijn al vaker vragen gesteld. Deze brand roept bij de SP-fractie opnieuw vragen op.

Rond 08:15 uur brak er vanochtend brand uit in een pand voor kamerverhuur. Het lijkt het erop dat de brand een groot deel zo niet de gehele zolderverdieping/dak betrof.

Fractievoorzitter Ton Heerschop: "Gezien het feit dat het hier een locatie betreft waar mensen verblijven en ook overnachten, en gezien het naast dit pand gelegen hotel ook ontruimd is, roept deze brand diverse vragen bij de SP-fractie op."

Deze vragen stuurden we vanmiddag naar het gemeentebestuur van Venlo, het College van B&W:

1. Wordt naar aanleiding van deze brand onderzoek gedaan naar het functioneren van brandwerende voorzieningen in het betreffende pand?
         Zo nee, waarom niet?
         Zo ja, bent u bereid het resultaat van dit onderzoek te delen met de gemeenteraad?

2. Valt het betreffende pand onder een inspectieregime vanuit de gemeente, onder andere als het gaat om bouwkundige- en brandveiligheid?
         Zo ja, wanneer heeft de laatste inspectie plaatsgevonden?
         Zo nee, om welke reden(en) valt dit pand buiten enig inspectieregime?

3. Is bij het in gebruik nemen van betreffende pand ten aanzien van kamerverhuur een inspectie dan wel toetsing geweest van de uitvoering van brandvertragende- en brandbestrijdende voorzieningen?
         Zo nee, waarom niet?
         Zo ja, zijn er nadien wijzigingen in het pand aangebracht en zijn deze ook beoordeeld door de gemeente dan wel brandweer? Graag een onderbouwing van uw antwoord.

4. Is deze brand voor de gemeente aanleiding om opnieuw te kijken naar panden waarin kamerverhuur wordt toegestaan?
         Zo nee, op welke wijze denkt u de brandveiligheid te borgen binnen deze panden? De SP wil hierbij met nadruk wijzen op zulke panden waar al eerder vragen over zijn gesteld door verschillende raadsfracties.  Om die reden graag een onderbouwing van uw antwoord.

De SP krijgt signalen dat vooral de gemeente de bouwkundige- en brandveiligheid inspecteert binnen de gemeente Venlo en dat de brandweer hierbij slechts een beperkte rol speelt. Vanuit de juridische insteek begrijpen we dit omdat de brandweer geen onderdeel meer is van de gemeentelijke organisatie.

5. In welke mate hebben beide partijen, gemeente en brandweer, contact over de veiligheid van panden voor kamerverhuur, hotels, instellingen en dergelijke?
         En hoe stemmen zij in deze de bouwkundige situatie af op de procedures van de brandweer? Graag een onderbouwing van uw antwoord.

Ton Heerschop: "De SP is van mening dat het brandweerpersoneel en de overige hulpdiensten en gemeente een professioneel optreden hebben laten zien in de bestrijding van dit incident. Met de raadsvragen verzoeken het gemeentebestuur tevens om onze waardering voor deze inzet aan deze hulpdiensten over te brengen."

Het College van B&W dient onze vragen binnen 30 dagen te beantwoorden.

Bekijk ook: