GEANNULEERD: SP bespreekt stand van zaken situatie Veilig Thuis

2 februari 2016

GEANNULEERD: SP bespreekt stand van zaken situatie Veilig Thuis

Tweede Kamerlid Nine Kooiman komt vrijdag naar Venlo en brengt een werkbezoek aan Bureau Jeugdzorg, de Vrouwenopvang en de Mutsaersstichting. Vooral om de problemen en verbeterpunten rondom Veilig Thuis te bespreken.

Het werkbezoek gaat helaas NIET door, Nine Kooiman is door ziekte geveld. We wensen haar beterschap en een spoedig herstel!

Een nieuwe datum wordt nu gezocht zodat dit werkbezoek op een ander moment alsnog kan plaatsvinden.

Tweede Kamerlid Nine Kooiman (SP, woordvoerder Justitie, Jeugd- en Familierecht) brengt vrijdag 5 februari een werkbezoek aan Venlo. Hoofddoel is de problematiek bij Veilig Thuis van alle kanten belicht te krijgen. Daarnaast wordt ook de situatie bij Bureau Jeugdzorg, de Vrouwenopvang en de Mutsaersstichting onder de loep genomen.

Door middel van deze bezoeken wil Nine Kooiman een goed beeld krijgen (hoor- en wederhoor) bij vooral Veilig Thuis, dat de afgelopen maanden vooral negatief in de media verscheen, en waarover volgende week dinsdag met de staatssecretaris en minister in de Tweede Kamer een debat gevoerd wordt.

Veilig Thuis is voor de 14 gemeenten in Noord- en Midden Limburg het centrale advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling. Per 1 juli 2015 werd de samenwerking met de Mutsaersstichting voor de gezamenlijke uitvoering van Veilig Thuis beëindigd en door Bureau Jeugdzorg alleen overgenomen.

De SP-Venlo stelde in mei 2015 raadsvragen aan het gemeentebestuur over onder andere wat die beëindiging betekende voor de hulpverlening, of het ten koste gaat van de kwaliteit en succesvolle aanpak.

In de maanden daarna werd in de Venlose gemeenteraad door diverse fracties enkele keren vragen gesteld over de situatie rondom Veilig Thuis.

Steeds gaf de wethouder Testroote (PvdA, zorg en welzijn) aan dat knelpunten zijn opgelost en de registratie nu goed werkt. De hulpverlening zou niet tekort geschoten zijn, ook zouden er geen problemen zijn opgetreden.

Toch blijven er negatieve berichten verschijnen zoals dat de nieuwe aanpak van kindermishandeling tekort schiet en er zware kritiek is op de fusieorganisatie Veilig Thuis.

Ook de Inspectie Jeugdzorg, dat de kwaliteit van Veilig Thuis onderzocht, uit haar zorgen over de ketenaanpak, “het ontbreken van kwalitatief en kwantitatief voldoende materieel en is een vertrouwensarts niet 24/7 bereikbaar”. “Veilig Thuis moet concrete verbetermaatregelen treffen die ertoe leiden dat voldaan wordt aan alle verwachtingen”, zo stelt de Inspectie.

Deze berichten leidden eerder al tot Kamervragen en waren onderwerp van debat. De SP bereiken nog steeds verontrustende berichten over de uitvoering van Veilig Thuis in Noord- en Midden-Limburg. Reden te meer om ter plekke de stand van zaken op te komen nemen.

Bij de Mutsaersstichting zal Kooiman spreken met vertegenwoordigers van basisschool Harlekijn, Cliëntenraad, Vrouwenopvang, ervaringsdeskundigen, wijkagent en hulpofficier van justitie. Onderwerp is o.a. de ketenaanpak/casuïstiek en het Inspectieonderzoek.

Bij Bureau Jeugdzorg spreekt Kooiman met de regiomanager en maatschappelijk werker, en over de samenwerking met justitie en politie en de ontwikkelingen rondom Veilig Thuis.

Lees ook: