Venlo zegt nee tegen TTIP

21 oktober 2015

Venlo zegt nee tegen TTIP

In een breed gesteunde motie sprak de gemeenteraad zich vanavond uit tegen het zorgwekkende handelsakkoord TTIP, dat ook een bedreiging vormt voor de Venlose democratie en regelgeving.

Door de motie (zie hier) te steunen heeft een meerderheid van de gemeenteraad van Venlo zich uitgesproken tegen TTIP, het naderende vrijhandelsakkoord tussen de VS en Europa dat grote negatieve gevolgen kan hebben voor onze verworvenheden, rechten en democratie.

SP-raadslid Alexander Vervoort: “B&W moet nu het standpunt breed uitdragen dat Venlo geen TTIP en geen geschillenbeslechting wenst. We willen geen Amerikaanse toestanden in Venlo, we gaan ons niet verlagen tot soepeler normen en standaarden waarin arbeidsvoorwaarden en voedselveiligheid in het geding komen.”

Vervoort: “Samen met de PvdA hebben we de gemeenteraad opgeroepen om stelling te nemen tegen dit akkoord, wat zij in meerderheid heeft gedaan.”

De motie werd ondertekend door PvdA, SP, GroenLinks, VenLokaal en D66, en kreeg steun van Lokale Democraten. Alleen VVD en CDA stemden tegen.

Waarom de motie nodig is en welke gevolgen TTIP heeft, legt SP'er Alexander Vervoort hier uit:

Wat is TTIP?
Achter gesloten deuren onderhandelen de EU, VS en multinationals over het vrijhandelsverdrag Transatlantic Trade & Investment Partnership (TTIP) waarbij Europa en Noord-Amerika tot één grote interne vrije markt worden samengevoegd.

Doel is om de handel tussen de landen te versoepelen maar daarvoor zijn al vele verdragen getekend, waarom dan toch TTIP nodig is blijft vaag.

Met het verdrag krijgen multinationals veel meer macht en kunnen zij landen en gemeentes aanklagen die regels instellen om mens en milieu te beschermen maar die ten koste gaan van de winsten van bedrijven.

Welke gevolgen kleven er aan TTIP?
Met TTIP zouden EU-lidstaten belangrijke collectieve verworvenheden, burgerbescherming en het zelfbeschikkingsrecht opgeven en overgeleverd worden aan het recht van de sterkste. Sociale, culturele, gezondheids- en milieunormen komen dan in gevaar.

Ook kan Venlo worden aangeklaagd voor democratisch vastgesteld beleid op het gebied van bijvoorbeeld fijnstofnormen, bestrijdingsmiddelen, arbeidsvoorwaarden of sociaal beleid, als dit niet naar de wens is van een of meerdere multinationals. Democratie wordt buitenspel gezet, enkel zodat grote bedrijven winst kunnen innen. En de burger wordt daarvan de dupe, dat vinden we onacceptabel.

Wordt Venlo dan aangeklaagd?
Meest omstreden onderdeel van TTIP is ISDS, het ‘investor state dispute settlement’ dat bedrijven de mogelijkheid geeft om overheden aan te klagen wanneer die hun investeringen schaden.

Zo maakt TTIP het mogelijk dat Amerikaanse multinationals bijvoorbeeld Nederland aanklagen over onze wetgeving via een arbitragetribunaal met drie commerciële advocaten in Washington.

Maar ISDS was toch uit TTIP?
Minister Ploumen stelt dat ISDS geen onderdeel zal uitmaken van TTIP maar de tekst van het verdrag wordt pas voorgelegd als het verdrag gesloten is dus controleren kunnen we het niet. Daarnaast heeft Eurocommissaris Malström gezegd dat ISDS misschien in een afgezwakte vorm maar toch in TTIP zal komen.

Foto: SP
In CETA, het handelsverdrag tussen de EU en Canada, staat ISDS opgenomen. Via die weg kan Nederland alsnog aangeklaagd worden. Een nevenvestiging van welk bedrijf waar dan ook, kan via Canada een bedrijf/land in de EU een arbitrageclaim conform ISDS aan de broek spelden.

Reden te meer om te voorkomen dat we last krijgen van ISDS en alle handelsverdragen waarin het staat opgenomen.

Hebben we inspraak?
Over de inhoud van het verdrag doen de onderhandelaars geheimzinnig, wanneer het openbaar wordt is onbekend. Als het verdrag klaar is wordt het misschien ter stemming voorgelegd aan het Europees Parlement, dat dan alleen ja of nee mag zeggen.

Ons eigen parlement heeft dus niks te zeggen over het verdrag terwijl het wel grote gevolgen zal hebben voor ons land. Slikken of stikken dus. Daarmee is het handelsverdrag een wurgakkoord.

Waarom een motie?
TTIP in het algemeen en de ISDS clausule in het bijzonder kunnen een bedreiging vormen voor de lokale democratie in Venlo en kunnen schadelijk zijn voor lokale regels met betrekking tot gezondheid, economie, landbouw, milieu, intellectueel eigendom, concurrentie, sociale normen, werkgelegenheid en cultuur.

Venlo moet zich daarom uitspreken tegen zulke verdragen voordat het te laat is.

We laten de democratie niet buitenspel zetten en eisen inspraak. Iets dat ons allen aangaat dient ook met ons allen besproken in plaats van opgelegd te worden. Onze motie geeft daartoe een stevig signaal af.

Hoe nu verder?
Het gemeentebestuur moet het standpunt van Venlo actief uitdragen richting de minister van Buitenlandse Handel, de Tweede Kamer, de Europese Commissie, de Raad van Ministers van de EU en het Europees Parlement.

Zo laten we zien dat Venlo, als belangrijke centrumstad en logistieke hotspot, eerlijke handel nastreeft zonder te moeten inboeten op onze voorwaarden, standaarden en verworvenheden.

Indien nodig beraden we ons op verdere stappen om te voorkomen dat TTIP en ISDS ons opgedrongen worden.

Zie ook: