Toch voortzetting LHBT-emancipatiebeleid

30 januari 2015

Toch voortzetting LHBT-emancipatiebeleid

LHBT respectEr was een motie voor nodig om de gemeente te bewegen het emancipatiebeleid voor LHBT voort te zetten. Sociale acceptatie blijft ook in Venlo noodzaak, gelukkig zag de hele gemeenteraad dat en kreeg de motie unanieme steun zodat B&W de intentieverklaring gaat tekenen en het samenwerkingsbeleid voortzet.

Sinds 2012 neemt de gemeente Venlo deel aan het project Koplopergemeente (dat inmiddels Regenbooggemeente heet) waarbij er met diverse partnerpartijen afspraken worden gemaakt rondom lokaal beleid voor lesbiennes, homo- en biseksuelen en transgenders (LHBT).

Vanuit het cultuurministerie krijgen gemeenten daar jaarlijks subsidie voor die ten goede komt aan emancipatieprojecten. Denk daarbij aan onderwijspakketten of gastlessen op scholen over LHBT en een anti-pestcampagne, maar ook een integratie van LHBT-vraagstukken binnen het gemeentelijke (zorg)beleid.

SP-raadslid Alexander Vervoort: "De subsidie liep tot eind 2014 en tot onze verbazing heeft de gemeente Venlo het project niet voortgezet. Als reden daarvoor stelt ze "nog in gesprek te zijn" maar moet dat echt zoveel maanden duren? Vast niet, dan maar B&W aansporen meer haast te maken."

Vervoort: "Via een motie op initiatief van de VVD en mede ondertekend door de SP en alle andere fracties, roepen we B&W op om het project voort te zetten en verder te ontwikkelen, en ook om alsnog de intentieverklaring daarvoor (en Rijkssubsidie tot 2017) te ondertekenen."

"Daarnaast vragen we B&W om in het nieuwe LHBT-emancipatiebeleid de samenwerking te zoeken met andere gemeenten, belangenorganistaies, zorg- en welzijnsinstellingen."

mensen met LHBT op shirt
"Aangezien de motie door alle partijen werd getekend werd ze unaniem aangenomen. Een mooi resultaat, nu is de wethouder aan zet om het (alsnog) ten uitvoer te brengen."

Eigenlijk zou op 17 december 2014 deze motie al in stemming komen, want toen behandelde de gemeenteraad de indiening van de motie, en gaf het college van B&W haar mening wat er kort gezegd op neerkomt dat ze de motie overneemt en ondersteunt.

Doordat toen de vergadering voortijdig werd afgekapt (vanwege een onwelwording in het stadhuis) kon de stemming niet meer plaatsvinden en werd met een maand opgeschort.

Afgelopen woensdag, 28 januari, werd het debat heropend en volgde dus alsnog stemming.

Vervoort: "Omdat we de reactie van het college al in december vernamen en omdat we intussen 6 weken verder zijn, waren indieners VVD en SP benieuwd wat de wethouder intussen met de strekking en de oproep van de motie heeft gedaan."

"Zo vroeg ik hem wat de stand van zaken is, hoe het is opgepakt en welke uitvoering in gang is gezet?"

Vervoort: "Ook wilde ik weten waarom B&W niet zelf de deelname heeft gecontinueerd aan de Regenbooggemeente, wanneer ze aangeeft de strekking van de motie als ondersteuning van haar beleid te zien, had ze echt deze aansporing nodig?"

love is love always proud regenboogvlag"Want dit lijkt op 2012, toen het college eerst weigerde en een half jaar later – nadat er ook toen een motie over werd ingediend – alsnog deelnam en geld beschikbaar stelde."

"Opnieuw constateren we nu geen pro-actieve opstelling want wederom is er nu een motie voor nodig om het gemeentebestuur aan te sporen het beleid voort te zetten."

"Ik begrijp niet waarom B&W ervoor kiest een leemte te laten in continuering van het al in 2012 ingezette en raadsbreed gewenste beleid, en daarmee projecten en organisaties/partners in onduidelijkheid te laten?"

"Daar komt bij dat er vanuit diverse belangenorganisaties zoals het COC, Roze Limburg, Coming Inn enzovoorts klachten zijn over de stroperige houding van de gemeente. Zo duurde het maanden om een gesprek aan te vragen. Dit kan in onze ogen beter, soepeler en sneller. Hierover heb ik in de raadsvergadering de wethouder om opheldering gevraagd.", zegt Vervoort.

hand in hand met regenboog polsbandjesWethouder Testroote reageerde dat het college van B&W positief staat tegenover de motie, ook omdat die een duidelijk signaal afgeeft.

Daarnaast stelde hij dat de gemeente al volop bezig is met LHBT-beleid maar dat ze niet eerder de personele capaciteit hiervoor had (vanwege de decentrale overheveling van rijkstaken op het gebied van zorg naar de gemeenten) en erkent dat dit tot onzekerheid en onrust heeft geleid.

De wethouder verzekerde dat hij intussen in gesprek is met belangenorganisaties over continuering van het emancipatiebeleid maar ook dat de gemeente nog wat huiswerk moet doen want aan het nieuwe beleid zitten meer eisen.

Testroote garandeerde te werken aan de uitvoering en verwacht op korte termijn daar iets over te kunnen melden aan de gemeenteraad.

Vervoort: "Goed dat de wethouder sinds kort dan toch aan de slag is hiermee. Gezien de beantwoording heb ik vertrouwen in een voortvarende aanpak. Ik wacht de nadere informatie over de voortgang af en houd de uitvoering in de gaten."

"Als B&W interesse heeft heb ik nog wel enkele suggesties voor LHBT-uitvoeringsopdrachten want op het gebied van jongeren, allochtonen en ouderen(zorg) is nog veel te bereiken. Maar ook in de sport, onderwijs en de cultuur zie ik taken weggelegd."

Lees ook: