SP tekent convenant met COC

13 maart 2014

SP tekent convenant met COC

COC Limburg is een convenant aangegaan met vijf partijen in Venlo aangaande een aanscherping en verdieping van het gemeentelijke diversiteitbeleid, vooral gericht op kwesties rondom LHBT-ers. De SP is overtuigd van de noodzaak zo’n convenant te sluiten en tekende vandaag mee.

In de parterre van het stadhuis te Venlo ondertekende de SP-Venlo vanochtend, samen met de politieke partijen Lokale Democraten, PvdA, D66, en GroenLinks, een overeenkomst om de positie van lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen en transgenders (LHBT-ers) in de Venlose maatschappij te verbeteren. Ook in andere grote Limburgse gemeenten werd dit convenant met belangenorganisatie COC Limburg getekend.

Kandidaat-raadslid Stefan Hugues tekende namens de SP-Venlo: “Met het ondertekenen van het convenant laten we als SP zien dat we ons de komende jaren extra scherp in willen zetten voor LHBT-ers in Venlo. Want voor discriminatie mag in onze stad en in onze gemeente geen plaats zijn”.

De sociale acceptatie van LHBT-ers is, ondanks alle wettelijke verworvenheden, nog helemaal niet vanzelfsprekend. Zo vindt een op de vijf middelbare scholieren nog steeds dat homo’s en lesbiennes niet welkom zijn op school en dat openlijk homoseksuele leerlingen gepest moeten worden. Homo is het meest voorkomende scheldwoord op de middelbare school.

Zeven van de tien LHBT-ers krijgen te maken met discriminerend geweld (fysiek en/of verbaal). Zestig procent zal daarom niet hand in hand over straat lopen om negatieve reacties te voorkomen. De positie van roze ouderen in verzorgingshuizen is vaak eenzaam.

Hugues: “Dit kan beter, dit moet veranderen. Vijf van de acht partijen tekenden mee dus dienen zij nu ook de daad bij het woord te voegen. Jammer dat VVD, CDA en VenLokaal niet mee tekenden. Hopelijk stemmen ze wel in met onze voorstellen om de positie van LHBT-ers positief te verbeteren.”

Op de achtergrond de vertegenwoordigers van de politiek (SP-lid Stefan Hugues staat 2e van rechts), op de voorgrond de initiatiefnemers van COC-Limburg.

Het convenant is getekend in de gemeenten Heerlen, Maastricht, Roermond, Sittard-Geleen, Venray, Weert en dus Venlo.

Hugues: “Een belangrijke stap want er is nog veel te veranderen en verbeteren, ook al kan de lokale politiek dar niet altijd een directe rol in spelen maar vaak wel de kaders scheppen. Daar ligt onze taak. Net als enkele jaren geleden zal de SP zich wederom inspannen en met verbetervoorstellen komen.”

Lees meer over het convenant en de ondertekening op de website van COC Limburg.

Onlangs werd de SP-Venlo gevraagd deel te nemen aan GayVote, een website waarop per gemeente de roze standpunten en kandidaten van partijen die aan de verkiezingen deelnemen staan weergegeven. Tot onze eigen verbazing, en die van initiatiefnemer COC, is de SP de enige die de moeite nam de vragenlijst in te vullen. Lees hier onze bijdrage aan GayVote (PDF).