Buurten in Blerick noopt tot dieper onderzoek

23 september 2014

Buurten in Blerick noopt tot dieper onderzoek

Op 16 september zijn we in Blerick in de buurt rondom het Blariacumcollege geweest om bewoners te vragen naar de leefbaarheid in hun wijk. Door de heftige reactie die de SP ontving zal er een vervolgactie plaatsvinden.

De SP gaat regelmatig de wijk in, buurten in de buurt noemen we dat. We bellen dan bij bewoners aan met een korte vragenlijst met onze bekende vragen wat er goed gaat en wat er beter kan in hun buurt, wat zijn zaken die opvallen, welke problemen leven er (als die er zijn).

Op die manier wil de SP te weten komen hoe de wijken er voor staan en wat daarbij de ervaring is van bewoners. Immers, als je echt wil weten wat er speelt moet je dat vragen aan de mensen die er wonen en het dus weten.

Ditmaal brachten we een bezoek aan de wijk in Blerick rondom het Blariacumcollege aan de Burgemeester Gommansstraat, omdat we meldingen kregen van overlast die door scholieren van die school zou worden veroorzaakt.

Heftige reacties

Een aantal bewoners is gevraagd naar aandachtspunten in hun wijk. En de reacties waren vaak heel heftig. Verschillende bewoners gaven aan veel overlast te ondervinden van de scholieren die onderwijs volgen aan het Blariacumcollege. Enorme bergen zwerfvuil die in de tuinen van de omwonenden worden gedumpt. Planten die uit tuinen verwijderd worden. Maar ook bewoners die vertelden represailles te hebben ondervonden nadat ze leerlingen hadden aangesproken op hun gedrag.

SP actie in de buurt

Door deze behoorlijk heftige reacties hebben we besloten dieper op deze klachten in te gaan. Er zal een enquête worden uitgevoerd in de directe omgeving van het Blariacumcollege. BlariacumcollegeOp deze manier wil de SP-Venlo alle klachten in kaart brengen, tevens ook in welke straten de meeste overlast (en welke) wordt ervaren. Deze verzamelde gegevens zullen dan aan de juiste instantie worden aangeboden, met de vraag om iets aan de klachten te doen.

Met de school zelf, en de Sfeerkeepers op die school, zijn we reeds in gesprek.

Start enquête

Onze leden zullen op vrijdag 26 september 2014 de enquête verspreiden in de buurt. Jacob Van Lennepstraat Blerick 2We vragen daarbij de bewoners om binnen een week deze enquête in te vullen, vervolgens zal deze worden opgehaald door onze leden op vrijdag 3 oktober 2014.

Het is ook mogelijk om de enquête online in te vullen op deze website (het formulier is verwijderd, online invullen kon tot 15 oktober).

Heeft u vragen neem dan contact op via e-mail met Angelique Weingarten.

UPDATE: Op 6 maart presenteerden we de resultaten van het onderzoek in een signalerinsgverslag met daarin onze conclusies en aanbevelingen. Lees het hier (link).