Ondoordacht huisvesten kwetsbare jongeren in pand Stalbergweg?

18 augustus 2014

Ondoordacht huisvesten kwetsbare jongeren in pand Stalbergweg?

In een leegstaand pand wil men zeker elf (ex-)probleem jongeren plaatsen terwijl het gebouw ongeschikt is en de vraag is of ze de juiste zorg gaan krijgen. Volgens de gemeente voldoet alles aan de voorschriften maar kent ze de situatie wel goed? Vandaag stelden VVD, PvdA, SP en LD samen raadsvragen om B&W op andere gedachten te brengen.

De initiatiefnemers Zorggroep Helmond en de heer Van Kroonenburg hebben aangegeven het huidig leegstaande wooncomplex aan de Stalbergweg 1A t/m 1L te Venlo te willen verwerven en daar kwetsbare jongeren (17-27 jaar met psychische en/of verstandelijke beperkingen) te willen huisvesten en hen te begeleiden naar een regulier bestaan.

De fracties van VVD, PvdA, LD en SP zijn, gelet op de procesgang tot op heden, bezorgd over de mogelijke aantasting van veiligheid en leefbaarheid in de buurt en bevreesd voor een inadequate zorg- en hulpverlening voor kwetsbare jongeren. Daarom hebben ze samen het College om opheldering gevraagd.

SP-raadslid Alexander Vervoort: "Het initiatief is een mooi streven ware het niet dat het bedoelde pand en de omgeving in onze ogen ongeschikt zijn voor het huisvesten van deze jongeren, de aangeboden zorg is in onze ogen ondermaats en daarnaast voorzien we meer problemen als het gaat om veiligheid, zorg en leefbaarheid (overlast) maar ook bouwkundige en bestuurlijke aspecten."

De vier raadsfracties vragen zich dan ook af waarom het gemeentebestuur en wethouder Teeuwen voorop, tot op heden medewerking verleent aan de wens van de initiatiefnemers en nauwelijks oren heeft voor de zorgen van de buurtbewoners.

Raadsleden van VVD, PvdA, LD en SP hebben de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar de complexe situatie.

Angelique Weingarten van de SP-Hulpdienst hielp daaraan mee: "Diverse gesprekken met omwonenden en deskundigen, navraag, overleggen en documenten uitpluizen resulteren in een gezamenlijke aanpak. In een bijzondere coproductie stellen de vier fracties van coalitie en oppositie vandaag gezamenlijk raadsvragen aan het college van B&W."

Weingarten: "Het College heeft tot nu toe het standpunt ingenomen dat alles voldoet aan het bestemmingsplan en een in 2011 verleende vergunning maar gaan voorbij aan mogelijke overlast en vooral de zorg die slecht geregeld lijkt te zijn."

"De initiatiefnemer, Zorggroep Helmond, staat slecht aangeschreven doordat ze wordt beticht van diverse wantoestanden en gesjoemel met zorggeld dat voor andere zaken gebruikt zou zijn. En ook lijkt ze haar cliënten te dwingen om naast zorg ook andere dingen in te kopen zoals huisvesting en bewindvoering, waarmee de jongeren voor jaren gebonden zijn aan deze 'zorgverlener' en geen kant opkunnen."

De vandaag ingediende raadsvragen van Martin Camp (VVD), Erik Manders (PvdA), Alexander Vervoort (SP) en Peter van Crooy (LD) leest u hier. Het College van B&W heeft 30 dagen om hierop te reageren.

Vervoort: "Als de beantwoording ons niet bevalt zullen we niet schromen om gezamenlijk vervolgvragen in te dienen of een debat hierover aan te vragen."

"Het is aan B&W om te garanderen dat het wooncomplex aan de Stalbergweg, na jaren van verwaarlozing en overlastsituaties, eindelijk een waardige bestemming krijgt en te voorkomen dat in dit pand onder slechte omstandigheden kwetsbare jongeren worden gehuisvest door een organisatie die geld boven de zorg lijkt te zetten."

Update 04-11-2014: Eind oktober kregen we antwoord van B&W, enkel per brief, op papier dus een link naar een leesbare versie is er jammer genoeg niet.

Er is een nieuwe situatie ontstaan doordat de Zorggroep Helmond is afgehaakt maar eigenlijk ook weer niet gezien nu een dochteronderneming de zorg over 'de autisten' gaat doen (begeleiding naar zelfstandig wonen) en aan de woonindeling/vorm niets verandert.
Enige wat blijft staan is de koppeling van huur en zorgafname, maar dat interesseert de gemeente kennelijk niet.

Ook spraken we buurtbewoners en die kunnen er mee leven dat er nu autisten komen te wonen, daar gaan ze niet voorliggen. Wel blijven de andere vragen overeind. Ook vreest men dat na twee jaar (duur huurovereenkomst) er mogelijk toch ‘wat anders’ (lees: probleemjongeren, studenten) inkomen omdat het dan blijft voldoen aan de nu verkregen vergunningen en men er dus niet tegen kan ageren.

De indieners hebben begin november overlegd over de antwoorden en de nieuwe situatie (geen probleem-jongeren maar autisten) en zijn tot de conclusie gekomen dat de antwoorden ons niet zinnen maar we er eigenlijk ook niets mee kunnen en ook geen goed vervolg aan kunnen geven.
Wat we ook vragen, B&W blijft vooral op de bouwkundige kant zitten van het verhaal en dat de vergunningen en dergelijke in orde zijn. En dat wat betreft de zorgcomponent de gemeente er niet over gaat...

Lees ook: