Niet wachten met de Maaslijn

15 april 2014

Niet wachten met de Maaslijn

Het zit het nu met de Maaslijn? Verbeteringen zijn hard nodig maar garanties daarop blijven uit. De politiek wil wel maar het ministerie stelt een besluit uit. De SP vraagt opheldering zodat de spoorlijn spoedig verbeterd wordt.

Gisteren, maandag 14 april, was staatssecretaris Mansveld (PvdA) in Venlo om onder andere te praten over elektrificatie van de Maaslijn. Nu rijden er nog dieseltreinen op deze spoorverbinding tussen Roermond en Nijmegen, die naast forensen ook veel studenten en scholieren vervoert. De spoorlijn is oud en nodig toe aan vernieuwingen.

De Maaslijn kent diverse problemen zoals de overvolle treinstellen, te korte treinen, vertragingen doordat de lijn enkelspoor is en daardoor regelmatig ruimte moet maken voor andere (vooral goederen)treinen. Allemaal problemen die de SP al vaak heeft aangekaart.

Ons rapport over verbeteringen (dubbelspoor, langere treinstellen, elektrificatie) vond weerklank bij de politiek en het provinciaal bestuur, het ministerie werd op de hoogte gebracht van de wensen.

Echter, nu de staatssecretaris op werkbezoek is om deze wensen te bespreken, geeft ze aan eerst nog meer onderzoek te willen over alle spoorprojecten voordat ze een besluit kan nemen. In het najaar wil ze pas met duidelijkheid daarover komen en dan nog ontbreekt het geld, zo zegt ze...

Dit is geen goed nieuws. Door pas in het najaar met duidelijkheid te komen kan betekenen dat bij de aanbesteding opnieuw voor tien jaar met dieseltreinen zal worden gereden op de Maaslijn. Dat is onwenselijk, dat kan en moet beter.

Daarom heeft de SP-fractie vandaag de gemeente Venlo om opheldering gevraagd. Zeker om de nieuwe wethouder alvast aan te sporen.

Onze vragen aan B&W kunt u hier lezen (PDF-link).

Update 15 april:

Vandaag, de dag dat we onze raadsvragen indienden, heeft de staatssecretaris onder druk van de Tweede Kamer (met een vlammend betoog van SP-Kamerlid Eric Smaling) gezegd dat er toch geld beschikbaar en ze haar uiterste best gaat doen om nog vóór de zomer een concreet besluit te nemen. Dat is goed nieuws.

Onze raadsvragen blijven staan want we willen die opheldering ook van de wethouder hebben. Dat de staatssecretaris iets belooft wil nog niet zeggen dat het ook gebeurt (dat zagen we in het verleden al vaker) daarom willen we dat ook de wethouder blijft aandringen op verbeteringen op de Maaslijn. Want als de politieke druk afzwakt dan zal ook het ministerie  langzamer lopen.

Update 2 mei:

Vandaag kregen we het antwoord (PDF-link) van B&W op onze raadsvragen waarin ze stelt zich sterk te blijven maken voor verbeteringen op de Maaslijn. Dat is een goed teken en hopelijk leidt dat tot snelle aanpassingen.

Lees ook: