Natasja geeft zetel aan Stefan

24 maart 2014

Natasja geeft zetel aan Stefan

Kandidaat raadslid Natasja Peeters werd met voorkeursstemmen direct gekozen in de gemeenteraad. Na ampel beraad heeft ze besloten af te zien van de aan haar toegekende zetel, die nu Stefan Hugues toekomt.

Natasja is van mening dat de lijstvolgorde aangehouden dient te worden. Aangezien zij op plaats 5 stond en Stefan op plek 4 vindt ze dat Stefan haar plek verdient (de SP haalde 4 raadszetels bij de verkiezingen op 19 maart). Daarnaast heeft Natasja in overweging genomen dat invullen van de raadszetel voor haar op dit moment nog te vroeg te vinden, dit omdat ze voorrang geeft aan de opvoeding van haar vier (kleine) kinderen.

“Dan ook nog het raadswerk erbij doen trekt misschien een wel erg zware wissel op mij en mijn gezin. Met dat in het achterhoofd gun ik Stefan de kans om in de raad zitting te nemen. Ik ben ervan overtuigd dat hij het uitstekend zal gaan doen.”, aldus Natasja Peeters.

De SP krijgt wel eens vragen waarom we de lijstvolgorde aanhouden. Een goede reden daarvoor is misschien ook wel wat onlangs bij het CDA gebeurde. Daar moeten de kandidaten 2 tot en met 6 plaatsmaken voor zes lagergeplaatste kandidaten die met voorkeursstemmen werden gekozen. De veelzeggende reactie van de CDA-lijsttrekker luidde: “We moeten nu maar roeien met de riemen die we hebben”. Ai, daar spreekt weinig vertrouwen uit…

De SP steekt veel zorg, geld, tijd en aandacht in de scholing van kandidaten. Dan wil je dat ook benutten en inzetten in plaats van dat onervaren/ongetrainde kandidaten ineens in de raad komen en dan een inhaalslag moeten plegen dan wel achterstand moeten inhalen.

Uiteraard negeren we niet wanneer een kandidaat met een stevig mandaat wordt gekozen met voorkeursstemmen, dan hebben we gewoon een goed gesprek met elkaar. In overleg wordt dan besproken hoe de zetel ingevuld wordt en of de kandidaat in kwestie dat wel wil.

Natasja Peeters heeft het afdelingsbestuur en de fractie te kennen gegeven op dit moment af te zien van de aan haar toegekende raadszetel.

Peeters: “Ik dank alle kiezers voor hun stem op mij. Die stem gaat niet verloren want immers stemde men ook op de SP en daar blijft die stem. De SP kent in Stefan Hugues een goede kandidaat, hij volgt de raadsfractie al vier jaar, kent de dossiers en staat zijn mannetje. Ik heb alle vertrouwen in hem.”

De meeste partijen zorgen dat de topkandidaten goed voorbereid zijn op het raadswerk, lagergeplaatste mensen die met voorkeur gekozen worden hebben vaak die voorbereiding niet gekregen en starten met een achterstand aan het raadswerk. Op zich is dat wel goed op te vangen maar een partij – en haar ledenvergadering – stelt niet voor niets met zorgvuldigheid een kandidatenlijst vast. Ze geeft daarmee aan dat de topkandidaten het beste toegerust zijn om minimaal vier jaar in de gemeenteraad actief te zijn.