Mogelijke massale bomenkap roept vragen op

14 januari 2014

Mogelijke massale bomenkap roept vragen op

De SP-fractie is via verschillende meldingen op de hoogte gebracht van het massaal kappen van bomen in onze gemeente. De redenen hiervoor worden door diverse bewoners betwist. Het zou gaan om 1500 bomen. Via raadsvragen hebben we om duidelijkheid gevraagd of er werkelijk een kaalslag gaat plaatsvinden.

De kap zou deels te maken hebben met het uitdunnen van locaties waar bomen in groenstroken aanwezig zijn, maar ook kap langs wegen zou aan de orde zijn. Het gaat dan onder meer over wijkdelen van Op de Hei, Velden en Venlo-noord.
Eerder, medio 2013, werd de Klingerbergsingel al flink uitgedund. Om en om werden bomen gekapt. Enkele bewoners tekenden daartegen tevergeefs bezwaar aan.

In een brief aan bijvoorbeeld bewoners van de Veldenseweg in Venlo wordt als redenen voor de bomenkap gesteld dat het gaat om ‘het beheren van de natuur’ en dat uitdunning van de bomen ‘nodig is om andere bomen meer ruimte te geven’. Dit terwijl sommige voor kap aangemerkte bomen geen andere boom in de weg staan.

Als het werkelijk gaat om 1500 te kappen bomen dan zou dat in schril contrast staan met wat eind 2013, tijdens de behandeling van het raadsvoorstel om de kapvergunning af te schaffen, is gesteld.

Namelijk dat het gemeentebestuur niet verwachtte dat mensen ‘massaal de kettingzaag zouden gaan hanteren’. Ook niet nu de herplantplicht voor particulieren is komen te vervallen. Maar of dat ook voor de gemeente geldt...?

Nu er een beeld ontstaat dat het de gemeente Venlo zelf is die mogelijk een kaalslag wil realiseren, is dit reden voor de SP-fractie tot het stellen van raadsvragen.

We willen verduidelijking van het gemeentelijk beleid. Waarom deze massale bomenkap moet plaatsvinden, of dit niet de leefbaarheid en luchtkwaliteit aantast, maar ook of het niet de leefomgeving voor vogels, vleermuizen en insecten aantast.

Ook heeft de SP nogmaals voorgesteld voor het instellen van een monumentale bomenlijst, een overzicht van waardevolle en belangrijke/ markante bomen die een beschermde status genieten.

Eerder dienden we hiervoor samen met GroenLinks  een motie in maar die haalde geen meerderheid. Hopelijk zien B&W nu wel het belang daarvan in.

Op 6 februari kregen we antwoord van het College van B&W (zie hier, PDF) waarin ze stelt dat het een kwestie is van “veiligheid, kwaliteit en vitaliteit, nu dunnen voorkomt dood hout en hogere kosten op termijn”… De Gemeente stelt dat het allemaal conform de geldende verordening (APV) en het uitvoeringsbeleid gebeurt, en “in afstemming met de omgeving”. Op dat laatste is wat aan te merken maar voor de rest lijkt het een dichtgetimmerd verhaal.
We hebben ons best gedaan maar B&W is onwrikbaar, lijkt hierin aan tunnelvisie te lijden en staat kennelijk niet open voor andere suggesties. Wat rest is een juridisch gevecht...