SP geeft B&W lege kinderschoenen, oproep aanpak kinderarmoede

28 november 2012

SP geeft B&W lege kinderschoenen, oproep aanpak kinderarmoede

Kinderschoentjes De SP-Venlo zamelt sinds een week (oude) kinderschoenen in. De schoentjes staan symbool voor de 3500 kinderen die in Venlo opgroeien in armoede. Maandag 3 december worden ze symbolisch aangeboden aan B&W. De SP wenst met deze actie het taboe rondom armoede te doorbreken, vraagt aandacht voor deze stille tragedie en roept het gemeentebestuur op de armoede waar kinderen door getroffen worden op te lossen.

SP-raadslid Alexander Vervoort: “Ook in Venlo worden de allerkleinsten Alexander_Vervoort van de stad door armoede getroffen, zonder dat zij er iets aan kunnen doen. Thuis is te weinig geld voor een gezonde maaltijd of elke dag ontbijt, schoolreisjes, nieuwe kleren of een verjaardagscadeautje voor vriendjes. Kinderen die deze dagen hun schoen zetten treffen die de volgende ochtend steeds vaker leeg aan. Daar moet wat aan gedaan worden. Allereerst doen we dat door het probleem zichtbaar te maken.”

Vervoort: “We zijn nu een week bezig met het inzamelen van kinderschoenen, hét symbool voor kinderen die opgroeien in armoede. Beetje bij beetje komen ze binnen maar het lijkt alsof men de schoenen liever zelf houdt. Ook dat is een duidelijk signaal; velen kunnen het simpelweg niet veroorloven schoenen (of kleding) weg te doen.”
“Aanstaande maandag bieden we enkele schoentjes aan de wethouder aan die symbool staan voor alle schoentjes die we mochten ontvangen. Alle ingezamelde schoenen sturen we door naar Den Haag om ook het kabinet aan te sporen actie te ondernemen, vervolgens worden de schoentjes gedoneerd aan een goed doel zodat andere kinderen het schoeisel krijgen.”, zegt Vervoort.

De SP-Venlo wil dat het college er bij het Rijk op aandringt dat er een plan kinderschoen moet komen om de armoede onder kinderen in Venlo en rest van Nederland op te lossen, en zelf met een plan komt om de armoede in Venlo terug te dringen.
Namens de SP biedt Vervoort de schoenen aan, aan wethouder Testroote op maandag 03 december om 08.45 uur op het stadhuis in Venlo. U bent hierbij van harte welkom.

De inzamelingsactie loopt nog tot en met 1 december. De (oude) kinderschoenen kan men brengen of laten ophalen door de SP (bel 06-22822871 of e-mail venlo@sp.nl).
De SP heeft 9 inzameladressen waar mensen de schoenen kunnen afgeven:
• Arcen: Trip 7 of Appelgaard 21
• Blerick: Mahoniestraat 19
• Venlo: Burg. Bloemartsstraat 18 of Merelstraat 22
• Tegelen: Brachterweg 103 of Rolandstraat 40
• Belfeld: Montfortstraat 13 of Schoolstraat 26

Ruim 350.000 kinderen in Nederland groeien op in armoede. In Venlo leeft ruim 20% van de huishoudens op bijstandsniveau of tot 120% daarvan. Oftewel kampt één op de vijf gezinnen in Venlo met armoede, daaronder ruim 3.500 kinderen. Armoede kan veel oorzaken hebben; consumptiegedrag, hypotheeklasten, grote leningen en flinke rentes daarop maar ook echtscheidingen en werkloosheid.

Vervoort: “Armoede is geen keuze en men komt er ook niet snel vanaf zonder de juiste hulp. samen_armoede_uitsluiten Het armoedebeleid in Venlo kan meer toegespitst worden om juist kinderen niet de dupe te laten worden van de problemen van hun ouders. Ondanks de crisis zijn wij een rijk land en een rijke stad, als we eerlijker delen hoeft in de toekomst geen kinderschoen meer leeg te staan. Laat de kinderen niet de rekening krijgen van de crisis!”

Doe mee en steun de SP. Nu is de tijd. Sluit je aan.
16-11-2012: Lege schoenen tegen kinderarmoede