Lege schoenen tegen kinderarmoede

16 november 2012

Lege schoenen tegen kinderarmoede

kinderarmoede In Venlo voltrekt zich een stille tragedie zonder gezicht, zonder geluid, maar toch is het er. En het is schrijnend want het treft de allerkleinsten zonder dat zij er iets aan kunnen doen. Er moet iets gebeuren. Uit onderzoek van de SP-Venlo blijkt dat 3500 kinderen in armoede opgroeien. Kinderen die deze dagen hun schoen zetten treffen die de volgende ochtend steeds vaker leeg aan. We willen hier iets aan doen, ook door het probleem zichtbaar te maken.

Ruim 350.000 kinderen in Nederland groeien op in armoede. Heel concreet betekent dit dat voor velen van hen niet dagelijks een gezonde maaltijd op tafel staat; dat ze niet altijd naar verjaardagsfeestjes kunnen. Dat er kinderen zijn die zelfs hun eigen verjaardag niet kunnen vieren; dat ze niet mee kunnen doen met sporten, uitstapjes of culturele activiteiten. Allemaal belangrijke zaken voor de ontwikkeling van een kind.

De kabinetsplannen zijn juist voor deze kinderen desastreus. Een plan voor armoedebestrijding ontbreekt. armoede_is_geen_kinderspel Gemeenten zijn verantwoordelijk voor armoedebestrijding maar hebben er steeds minder budget voor. Niet alle kinderen krijgen dus eerlijke kansen. Zo krijgen in elke gemeente honderden tot duizenden kinderen de rekening van de crisis gepresenteerd.

In Venlo leeft ruim 20% van de huishoudens op bijstandsniveau of tot 120% daarvan. Eén op de vijf gezinnen in Venlo kampt met armoede, daaronder ruim 3.500 kinderen! Het kan zo niet langer, daar moet wat aan gedaan worden. Juist met de komende feestmaand willen we iets doen voor de kinderen die getroffen worden door armoede.

Overal in het land verzamelen we kinderschoenen met onze actie ‘De Kinderen van de Rekening’. De lege kinderschoen staat symbool voor het kind dat in een huishouden opgroeit waar te weinig geld is voor gezonde maaltijden, schoolreisjes, verjaardagscadeautje voor vriendjes, nieuwe kleren en sinterklaascadeautjes.

Voor de inzameling hebben we uw hulp nodig!
Doneer (oude) kinderschoenen voor deze sympathieactie vóór 1 december. Kinderschoentjes U kunt de schoenen brengen of laten ophalen door de SP. Hiervoor kunt u bellen met 06-22822871 of een e-mail sturen naar venlo@sp.nl
De SP heeft 9 inzameladressen waar u de schoenen kunt afgeven:
• Arcen: Trip 7 of Appelgaard 21
• Belfeld: Montfortstraat 13 of Schoolstraat 26
• Blerick: Mahoniestraat 19
• Tegelen: Brachterweg 103 of Rolandstraat 40
• Venlo: Burg. Bloemartsstraat 18 of Merelstraat 22

De schoenen worden op 3 december aangeboden aan het gemeentebestuur van Venlo op het stadhuis. Op 4 december worden de schoenen op het Binnenhof in Den Haag aangeboden aan het kabinet Rutte2. De schoenen zullen leeg blijven en zo symbool staan voor de kinderen die in armoede opgroeien in Nederland. Na afloop van de actie worden de schoenen gedoneerd aan een goed doel.

De SP-Venlo wil dat het gemeentebestuur en kabinet deze kinderen niet uit het oog verliest, zich maximaal gaat inzetten voor bestrijding van armoede onder kinderen en er bij het kabinet op aandringt dat er een plan moet komen om deze armoede onder kinderen op te lossen.
Ondanks de crisis zijn wij een rijk land en een rijke gemeente, als we eerlijker delen hoeft in de toekomst geen kinderschoen meer leeg te staan. Laat de kinderen niet de rekening krijgen van de crisis.

Doe mee en steun de SP. Nu is de tijd. Sluit je aan.