Hulp bij schoolproject met rake vragen

7 september 2012

Hulp bij schoolproject met rake vragen

30-01-2009 bezoek Vastenavondkamp 11 Donderdag en vrijdag heeft de SP gastlessen verzorgd op twee basisscholen in Tegelen en Arcen. Daarmee werd een klassenproject ondersteund maar ook de leerlingen verteld hoe democratie werkt en hoe belangrijk verkiezingen zijn. De SP’ers kregen een spervuur aan vaak verrassende vragen voorgelegd en werden op het eind als popsterren belaagd.

In verkiezingstijd is het niet ongebruikelijk dat politici uitnodigingen krijgen om ergens te spreken of in debat te gaan. Deze verkiezingscampagne kreeg de SP-Venlo echter van twee basisscholen het verzoek om gastlessen te geven aan de groepen 7 en 8. Een verzoek waar we als SP maar al te graag op ingaan en snel kon worden ingevuld door onze raadsleden. Alexander Vervoort bezocht op 6 september het Wijdtveld in Arcen en Ton Heerschop was te gast bij de Toermalijn in Tegelen.

7-9-2012 gastles basisscholen 03

In beide basisscholen zijn docenten en kinderen van groep 7/8 (28 kinderen per klas) bezig met een project over verkiezingen en wat daar allemaal bij komt kijken. De leerlingen hadden een groot aantal vragen bedacht waarop ze aan het einde van het project antwoord moeten hebben. Als onderdeel van het project wilden de kinderen in gesprek gaan met politici. Helaas reageerde alleen de SP positief op hun verzoek, in Arcen nam ook de DKP deel met een uitleg over het Europese economische systeem.

7-9-2012 gastles basisscholen 01

De kinderen bleken goed op de hoogte van wat er in de Nederlandse politiek gaande is. Ton en Alexander kregen tientallen vragen voorgelegd zoals waarom er alweer verkiezingen zijn, met welke partijen de SP in een regering zou willen, of ze wel eens met Emile Roemer spreken, waar Mark Rutte woont, of Geert Wilders altijd boos is, waarom ze de politiek actief zijn en wanneer ze lid konden worden van een politieke partij. Zomaar een greep uit de vele vragen die werden afgevuurd.

7-9-2012 gastles basisscholen 04

De jeugd had natuurlijk ook belangstelling voor de standpunten van de SP, met name over de EU, dierenwelzijn en de natuur: Hoe gaat de SP daar mee om en wat zouden jullie anders willen? Met veel plezier beantwoordden we die vragen en ook een hele rits persoonlijke vragen. Vervoort: “Een jongen vond mijn kapsel leuk en wilde weten welke kapper ik had, een meisje vroeg me of ik Twilight ook zo’n leuke film vond. Vragen die niets met de politiek van doen hebben maar blijkbaar wel belangrijke informatie voor de kinderen.”

Op één vraag hadden onze raadsleden niet gerekend, namelijk: “Mag ik uw handtekening?” Alsof het filmsterren betrof werden papiertjes tevoorschijn gehaald, klappers en poesiealbums uit de kast getrokken om daar de handtekening van de raadsleden op te krijgen. Heerschop: “Die vraag krijg ik anders nooit, erg leuk, ook in de politiek mag je je blijkbaar af en toe een beetje filmster voelen, bij de groepen 7 en 8 van de basisschool dan.”
7-9-2012 gastles basisscholen 02
Enkelen wilden die handtekening zelfs op de onderarm. Vervoort: “Ik heb nog nooit zo vaak mijn handtekening gezet, zelfs op armen, voelde me net een popidool, apart.”

Op het einde was er grote belangstelling voor onze verkiezingsfolders, speciale kinderboeken maar vooral voor de overbekende schuursponsjes. Heerschop: “Zelfs kinderen vinden ze te leuk om te laten liggen.”

Aanstaande maandag geeft Vervoort ook nog een gastles en rondleiding aan de Leonardoschool (voor hoogbegaafde kinderen) in het stadhuis van Venlo over de werking van de lokale democratie: “Het is nooit te vroeg om te vertellen over het belang van democratie en verkiezingen, zeker aan kinderen die straks mede onze toekomst gaan bepalen.”

10 vragen aan Emile Roemer
Nog geen lid? Doe mee en steun de SP