Problemen Maaslijn: nu is de reiziger aan het woord

27 mei 2012

Problemen Maaslijn: nu is de reiziger aan het woord

Veolia De SP hield deze week een enquête onder reizigers die gebruik maken van de Maaslijn, het spoor tussen Roermond en Nijmegen. Al jaren klagen treinreizigers over (over)volle treinen, verkeerde aansluitingen, opgeheven verbindingen enzovoorts. De SP nam de proef op de som en startte een onderzoek.

Afgelopen jaren is het aantal reizigers op de spoorlijn sterk gestegen. Ondanks dat er meer treinen rijden is er in de spits vaak een gebrek aan zitplaatsen. Om te weten waar je over praat moet je het aan de reiziger zelf vragen, daarom gingen op de stations aan de Maaslijn op 21 en 24 mei SP’ers met reizigers in gesprek en vroegen naar hun ervaringen met het vervoer op deze Veolia-spoorlijn.
De enquête met 5 korte vragen kunt u ook online invullen.

De mensen die regelmatig in de spits reisden vertelden ons over overvolle treinen waar geen plaatsen meer vrij waren en waar iedereen hutjemutje moest staan. Dit werd als zeer onaangenaam ervaren. Ook werd verteld dat in de spits de treinen vaak zo vol waren dat mensen op bijvoorbeeld station Heyendaal of Cuijk niet meer konden instappen en op een volgende trein moesten wachten.

24-05-2012 Maaslijnactie station Venlo “Een volle trein is nog lastiger als je in een rolstoel zit”, zei dit echtpaar.

De ondervraagde reizigers konden onze actie waarderen en wilden er graag aan meewerken want er moet echt iets gedaan worden aan onder meer het capaciteitsprobleem. Verdubbeling van het spoor werd bepleit zodat treinen niet steeds op elkaar hoeven te wachten wat voor onnodige vertragingen zorgt. Ook de dubieuze en schijnbaar willekeurige inzet van enkele dan wel dubbele treinstellen door Veolia, of de slechte aansluiting op de NS-treinen op het station van Roermond werd vaak als klacht benoemd.

Veolia

In Venlo haalde de SP een paar honderd enquêtes op maar deze actie stond niet op zich; in samenwerking met de Statenfracties van Limburg, Gelderland en Noord-Brabant vroegen leden van alle SP-afdelingen langs het Maaslijntraject afgelopen week treinreizigers naar hun mening.
De uitkomst van alle enquêtes wordt verwerkt in een rapport. Afhankelijk daarvan zal de SP met een vervolgactie en plan van aanpak komen voor de Maaslijn.

De reiziger aan het woord: Vul hier de enquête in
10-05-2012: Website L1: SP onderzoekt overvolle treinen Maaslijn (radio-interview met SP-lid Thijs Coppus)
24-05-2012: Twitterverslag ochtendspits dat problemen op de Maaslijn weergeeft