Aandacht voor alternatieven MFA Arcen

4 april 2012

Aandacht voor alternatieven MFA Arcen

MFA-Arcen-impressie De procedure om in Arcen een MFA te realiseren op de locatie Ovaal is dan eindelijk gestart. Een raadsmeerderheid heeft het besluit daartoe al in september 2011 genomen. De partijen GroenLinks, SP, D’66, VenLokaal en Realisten’82 hebben destijds om diverse redenen tegen dit plan gestemd. Zij zijn en blijven er van overtuigd dat naar een alternatief moet worden gezocht. Zij roepen de mensen in Arcen nu op, om op basis van argumenten, te reageren.

De gemeente Venlo is van plan een Multifunctionele Accommodatie (MFA) te bouwen op de locatie Ovaal. Volgens het bestemmingsplan mag dat niet. Daarom moet het bestemmingsplan worden gewijzigd. Dat wil de gemeente nu gaan doen met haar ontwerp-bouwvergunning dat ze op 28 maart bekend maakte. De gemeente is verplicht iedereen de kans te geven hierop een bezwaar (zienswijze) in te dienen.
Met deze openbare bekendmaking heeft iedereen zes weken de tijd (tot 9 mei) om zo’n zienswijze naar de gemeente te sturen. Het college van burgemeester en wethouders sturen deze zienswijzen, gebundeld met een advies, naar de gemeenteraad. De gemeenteraad moet dan opnieuw een besluit nemen. Dit zal naar verwachting in september gaan gebeuren.

De politieke partijen GroenLinks, SP, D66, VenLokaal en Realisten’82 uit de Venlose gemeenteraad hebben in september 2011 tegen het huidige plan gestemd. MFA_Arcen_De_Schand Deze partijen zijn vóór goede voorzieningen in Arcen, maar tegen de locatie en de uitvoeringsvorm. Op verzoek van dorpsbewoners geven ze in een advertentie in het lokale weekblad Maasdorpen van deze week argumenten tegen de plannen die de entree van het dorp danig aantasten. Daarnaast is een voorbeeld zienswijze bijgevoegd die Arcenaren kunnen gebruiken om als bezwaar of alternatieve visie naar B&W van Venlo te sturen.

B&W, en het CDA voorop, zullen wel weer van de daken schreeuwen dat de locatiekeuze allang bepaald is en niet meer zal veranderen maar daarbij vergeten ze even dat de gemeenteraad in het najaar het laatste woord heeft. En zelfs daarna zijn opnieuw de burgers aan zet als ze tegen het raadsbesluit bezwaar willen maken.
Dit hoeft niet wanneer B&W nu al, vrij van tunnelvisie, naar de zienswijzen van burgers wil kijken, met oog voor de diverse alternatieven die er mogelijk zijn.

Lees ook: