Hoe zit het met asbest in scholen?

5 maart 2012

Hoe zit het met asbest in scholen?

asbest_waarschuwingsbord Op aandringen van de Tweede Kamer dienen vóór juli de asbestrisico’s te zijn geïnventariseerd op alle scholen in Nederland. Echter is dat pas bij een kwart gebeurd. Asbest is een sluipmoordenaar, de aanwezigheid van asbest in scholen is dan ook onaanvaardbaar. Hoe de situatie er in Venlo voor staat is onduidelijk. De SP heeft vandaag om opheldering gevraagd.

Staatssecretaris voor Milieu Joop Atsma heeft vorig jaar de Tweede Kamer beloofd dat voor 1 juli 2012 bij alle scholen in Nederland de asbestrisico’s geïnventariseerd zijn. Inmiddels heeft hij de Kamer moeten berichten dat deze datum niet haalbaar is, omdat schoolbesturen en gemeenten per 1 december 2011 pas 25% van de scholen geïnventariseerd hadden. We willen weten hoe deze inventarisatie in Venlo is verlopen.

De staatssecretaris zei op 26 januari 2012 dat het belangrijk is om te weten asbest_geel_lint of er asbest aanwezig is in een schoolgebouw: “Er wordt wel eens een schroef in de muur gedraaid of een spijker geslagen. Dan moet je weten of er asbest vrijkomt." De mogelijkheid dat asbestvezels in schoolgebouwen kunnen worden ingeademd is een voor de SP - maar naar blijkt ook voor het kabinet - onaanvaardbare situatie.

Mede naar aanleiding van de stevige uitspraken van de staatssecretaris in de media over de aanwezigheid van asbest in schoolgebouwen, heeft de SP vandaag vragen gesteld aan het college van B&W hoe de inventarisatie naar asbestrisico’s in schoolgebouwen in Venlo is verlopen, of dat deze nog moet plaatsvinden. Daarbij zijn we benieuwd welke scholen of schoolgebouwen zeer waarschijnlijk asbest bevatten en of er redenen zijn om aan te nemen dat hier geen asbest is vrijgekomen.

In de asbestbranche werken helaas ook malafide asbestverwijderaars die het niet zo nauw nemen met de regels, asbestverwijderaar_masker boetes en veiligheid. Daarom willen we weten of de asbestsaneringen in Venlo plaatsvinden door daarvoor gecertificeerde bedrijven die zorgvuldig te werk gaan en met zorg alle asbestdeeltjes veilig saneren. Ook willen we weten of Venlo actief informatie verstrekt over asbest en de risico’s hiervan op scholen.

In 1969 verscheen een proefschrift over de risico’s van asbest. Toch werd het gebruik en de verwerking van asbest pas vanaf 1994 verboden. Er sterven nog altijd honderden mensen per jaar aan de gevolgen van inademing van asbestdeeltjes. De minuscule vezels hechten zich aan longblaasjes waardoor op lange termijn de zuurstofopname in het bloed steeds verder afneemt en cellen kunnen muteren. Omdat het tien tot dertig jaar duurt voordat de asbestkanker zich openbaart, zullen er de komende jaren helaas nog veel asbestslachtoffers te betreuren zijn. Voldoende reden om de verspreiding van de dodelijke asbestvezels in de lucht te voorkomen. De SP ijvert voor een nationale asbestinventarisatie en het stelselmatig saneren van asbest. Nu worden vaak hals-over-kop en in paniek sloopprojecten stilgelegd omdat er ‘onverwacht’ asbest blijkt vrij te komen.

Vanaf de jaren zeventig strijdt de SP tegen asbest: tegen asbestfabriek Eternit, tegen onveilige sanering, tegen het gebruik van asbest als brandwerend middel in gebouwen, tegen de verwerking van asbesthoudend afval Asbestwerker_op_dak in dakbedekking en als wegverharding voor fiets- en wandelpaden. Al in 1998 diende SP-Kamerlid Remi Poppe voorstellen in om een asbestinventarisatie te verplichten voor alle woningen en andere gebouwen. De toenmalige regeringspartijen PvdA en VVD stemden tegen. Het gevolg is dat we steeds weer ernstige asbestcalamiteiten bij branden en verbouwingen beleven (zoals in januari 2011 bij de palletfabriek in Venlo-zuid en in oktober 2011 bij basisschool 't Ritjen in de Vossener). Uiteindelijk kwam er in 2006 toch een onderzoek naar de aanwezigheid van asbest, ‘Asbest in kaart’. Daaruit bleek dat in alle na-oorlogse woningen en gebouwen (gebouwd voor 1994) waarschijnlijk asbest aanwezig is. We willen hier duidelijk over krijgen, en er gekozen wordt voor opruiming in het belang van de volksgezondheid.

De SP-vragen aan het college van B&W Venlo leest u hier (PDF-link).

Update 7 april: De antwoorden van het college van B&W op onze vragen stemmen positief. Een mooi resultaat voor de SP en de asbestinventarisatie! De gemeente neemt actie als het gaat om asbest in schoolgebouwen, al is het maar door het sturen van een brief. Daarnaast zal de gemeenteraad middels een raadsinformatiebrief op de hoogte worden gesteld. Een klein succes maar ook die moet je vieren.

Lees ook: