Welwillende vrijwilligers onderwijs weggepest door overheidsbeleid?

23 januari 2012

Welwillende vrijwilligers onderwijs weggepest door overheidsbeleid?

klaslokaal Het is te zot voor woorden dat mensen in een (langdurige) uitkeringssituatie die als vrijwilligers meehelpen in het basisonderwijs, of daar ervaring op doen met zicht op werk, van de overheid horen dat ze zogenaamd ‘een volwaardige baan bezet houden’ en diezelfde overheid vervolgens geen budget wil vrijmaken om die volwaardige baan in het onderwijs mogelijk te maken! Scholen en vrijwilligers begrijpen er niets van, vroegen de SP om hulp, die vandaag bij B&W om opheldering vroeg.

Via onze Hulpdienst kregen we signalen uit de basisscholen in Venlo dat mensen die in de vorm van vrijwilligerswerk, of als deel van een participatiebaan, worden ingezet ter ondersteuning van het onderwijs, hiermee moeten stoppen.
Bij vrijwilligers was de oorzaak de stelling van de sociale dienst dat deze vrijwilliger ‘een volwaardige baan bezet’ zou houden. Een stelling die de school niet onderschrijft vanwege gebrek aan budget. In geval van re-integratie was het argument dat ‘men moest bezuinigen’.

Als er binnen een school behoefte is aan ondersteuning in het onderwijs maar de budgetten daarvoor ontbreken, zouden gekwalificeerde vrijwilligers en mensen in een participatiebaan moeten kunnen worden ingezet. klaslokaal Men slaat meer vliegen in een klap; problemen in het onderwijs worden zonder grote kosten opgelost, mensen in een uitkering kunnen hun tijd zinvol besteden en iets terug doen aan de samenleving en langdurig werklozen kunnen werkervaring op doen waardoor ze weer snel aan een vaste baan kunnen komen. Wie kan hierop tegen zijn?

Blijkbaar de overheid zelf dat bovenstaande doelen ook wenst maar ze tegelijkertijd tegenwerkt met bureaucratische regeltjes. Zo het schijnt weet binnen de overheid de ‘linkerhand’ niet wat de ‘rechterhand’ doet, en is men de blik op de werkelijkheid uit het oog verloren. Ontzettend zonde, te meer omdat welwillende mensen, het basisonderwijs en de leerlingen de dupe zijn.

Functies in de onderwijsondersteuning worden onnodig wegbezuinigd terwijl er grote behoefte aan is. schoolbord Diezelfde vrijwilliger of persoon in een participatiebaan mag in scholen wel als voorleesouder of oppasouder worden ingezet maar voor onderwijsondersteuning niet in diezelfde school aan de slag door krom overheidsbeleid. Dit kan beter en moet anders.

Krijgen we gekwalificeerde mensen aan het werk, worden ze weggepest door ‘het beleid’ dat haaks staat op de gewenste doelstellingen. Scholen en vrijwilligers begrijpen er niets meer van. De SP-fractie wil ook duidelijkheid en heeft hierover vandaag vragen gesteld aan het College van B&W van Venlo.

Vanzelfsprekend gaat het in bovenstaande kwestie over de inzet van mensen die geschikt zijn voor de werkzaamheden die de basisschool voor ogen heeft, en voldoen aan alle kwalificaties en eisen.

Loopt u ook vast, van het kastje naar de muur gestuurd, behoefte aan hulp of advies? Onze Hulpdienst staat u gratis met raad en daad bij.