Waarom negeert gemeente aanbevelingen van eigen adviesraden?

17 november 2011

Waarom negeert gemeente aanbevelingen van eigen adviesraden?

Hamar Belfeld Het nieuwe plein bij de verbouwde Hamar moet een naam krijgen, dus kreeg de gemeente advies maar besloot tot een naam die wrevel oproept en lapt ze adviezen zonder terugkoppeling aan haar laars. Belfeld laaiend en de Dorpsraad dreigt met opstappen. Niet de eerste keer dat de gemeente een heel dorp op de kast krijgt dus wil de SP opheldering over deze kwestie en stelde vandaag vragen aan het stadsbestuur. Want wat is nog de rol van de adviesraden, en waarom kiest de gemeente een straatnaam geheel tegen haar eigen beleid in?

Een meerderheid van de bezoekers op de website van de Dorpsraad Belfeld vindt Sjoesterplein de beste naam voor het nieuwe plein dat ontstaat aan de Julianastraat door de nieuwbouw van gemeenschapshuis de Hamar. De Heemkundevereniging Maas- en Swalmdal kwam met nog twee andere suggesties waaronder Kretplein, terwijl de gemeente Venlo aan Amaliaplein dacht.
Hamar Belfeld
Echter heeft de gemeente in oktober besloten dat het Stevensplein moet gaan heten, het college van B&W heeft dat op 8 november ook al goedgekeurd. De adviesraden zijn hierin niet betrokken en kregen ook niet te horen waarom is afgeweken van hun advies. Dit zet kwaad bloed. Is hier sprake van een fout of van iets anders?

Het collegebesluit is vreemd om twee redenen:
Ten eerste omdat de naam Stevens mogelijk een beladen naam is omdat eigenaar/werkgever Fons Stevens van de gelijknamige meubelfabriek in 1971 plots de fabriek sloot waardoor veel mensen net zo plotseling werkloos werden. Veel (vooral oudere) Belfeldenaren zijn Meubelfabriek daar nog boos over. In het gemeentelijk straatnaamgevingsbeleid is vastgelegd dat er geen verwijzing wordt gemaakt naar personen met een mogelijk beladen historie. Er zou zelfs een afspraak liggen met de Dorpsraad om geen naamverwijzingen in straatnamen meer te gebruiken. Waarom is van beiden afgeweken, of wist men niet van de mogelijk omstreden geschiedenis?
Ten tweede werd de Dorpsraad vergeten om advies te vragen, en ook is de hele procedure niet netjes verlopen met een veel te korte reactietijd van 20 dagen midden in de zomervakantie. Leden van de Dorpsraad vinden deze hele gang van zaken zo'n kwalijke zaak dat ze zelfs overwegen per direct te stoppen met hun werkzaamheden bij de Dorpsraad Belfeld.

Raadslid Alexander Vervoort: “Het is niet de eerste keer dat een adviesraad Alexander Vervoort een advies geeft dat aan dovemansoren lijkt gericht. De SP vraagt zich af welke rol de dorpsraden/wijkoverleggen en andere adviesraden (Sportraad, WMO-raad, Cliëntenraad) eigenlijk nog hebben, en in hoeverre er geluisterd wordt naar hun inbreng.”

Onlangs is het bestuur van de Dorpsraad Hout-Blerick opgestapt omdat ze zich door de gemeente Venlo niet serieus genomen voelen, en adviezen en eerdere afspraken worden genegeerd. Ook andere adviesraden uiten steeds vaker soortgelijke klachten én over de gebrekkige communicatie met de gemeente.
Vervoort: “De SP heeft hierover vaker haar zorgen uitgesproken. Het stadsbestuur beloofde beterschap, en we hoopten dat het voortaan beter zou gaan, maar dat lijkt helaas dus niet het geval.”

Vandaag heeft de SP aan het college van B&W raadsvragen gesteld over de naamgevingskwestie, de procedure daaromheen, en over eerdere klachten van de adviesraden betreffende communicatie en benadering, en hoe B&W de rol ziet van haar adviesraden; nu en in de toekomst.

18-11-2011: Website Belfeld.nu: SP gaat vragen stellen over benaming nieuwe plein Hamar en Naamsbesluit moeilijk terug te draaien
18-11-2011: Website Omroep Venlo: Dorpsraad Belfeld boos over naamgeving plein