Versterk de ketting van solidariteit: Kom naar de 'Armoede werkt niet' manifestatie

27 november 2011

Armoede werkt niet De SP organiseert 10 december samen met PvdA, Abvakabo, Bijstandsbond, Landelijke Cliëntenraad, Platform Verontruste Ouders, Walk of Shame, Rekening Retour, Terug naar de Bossen, en anderen de manifestatie ‘Armoede werkt niet’. Kom ook om samen te strijden om mensen met een arbeidsbeperking niet de dupe te laten worden van de crisis.

De manifestatie ‘Armoede werkt niet’ wordt voor de tweede keer gehouden. De eerste manifestatie werd door ruim 1500 mensen bezocht en was een opmaat naar groeiend verzet. In de maanden erop kwam er steeds meer verzet tegen de maatregelen voor ontmanteling van de sociale werkplaatsen, met als resultaat dat de gemeenten afgelopen juni massaal de plannen van de regering afwezen. Sadet_Karabulut SP-Kamerlid Sadet Karabulut: “Dat was de eerste klap, maar de nekslag moet nog komen. Deze tweede manifestatie heeft als doel om al de maatregelen die mensen die niets hebben treffen, aan de kaak te stellen en het verzet verder te verbreden. Kom allemaal dus!”

De plannen in het kort:

• Jonggehandicapten, bijstandsgerechtigden en werknemers van de sociale werkplaats moeten een deel van hun inkomen inleveren en 60.000 plekken in de sociale werkvoorziening worden geschrapt. Hierdoor zullen tienduizenden mensen ‘achter de geraniums’ en in de armoede belanden of ze worden aan het werk gezet onder het minimumloon.
  • Chronisch zieken en gehandicapten wordt de zorg ontnomen. Zij krijgen minder zorg, maar moeten er meer voor gaan betalen. Kinderen in het speciaal onderwijs krijgen minder begeleiding en ondersteuning.
  • Voor kinderen die jeugdzorg nodig hebben, komt er een financiële drempel. Dit zijn foute plannen en deze mensen mogen niet de rekening van de crisis betalen.

En de kabinetsplannen zijn verder ook:

• Bijstandsuitkering in 20 jaar met 2000 euro omlaag, inkomen onder het minimumloon wordt mogelijk.
  • Op de bijstand3 miljard bezuinigen, Wajong en sociale werkplaatsen.
  • De zorgtoeslag wordt beperkt, het eigen risico stijgt naar 220 euro per jaar, het persoonsgebonden budget (PGB) wordt grotendeels geschrapt.
  • Invoering eigen bijdrage voor mensen met een psychiatrische aandoening.
  • Bezuiniging van 300 miljoen op de jeugdzorg en 300 miljoen op het speciaal onderwijs.

Karabulut: “De plannen van de regering zijn desastreus en moeten tegen gehouden worden. Als je een beperking hebt, wordt je gepakt. We moeten samen een vuist maken tegen de forse bezuiniging op mensen met een beperking!”

Armoede werkt niet

De manifestatie vindt plaats in de Brabanthallen, Oude Engelseweg 1 in Den Bosch. Sprekers zijn Emile Roemer (fractieleider SP), Job Cohen (fractieleider PvdA), Agnes Jongerius (voorzitter FNV) en verhalen worden verteld door mensen uit de sociale werkvoorziening, chronisch zieken, jonggehandicapten, bijstandsgerechtigden etc.

En er is ook tijd voor ontspanning met optredens van swingband Spic ‘n Span, Harry Slinger (Drukwerk), cabaretier Sjaak Bralen een column van Carrie. Verder is er gezelligheid, activiteiten voor kinderen, op de foto, etc.

Meer informatie over de maatregelen, het programma, aanmelden, en opgeven voor busvervoer zijn te vinden op de site van www.armoedewerktniet.nl.

De SP-Venlo heeft de lokale afdelingen van PvdA, FNV, AbvaKabo en GroenLinks opgeroepen mee te doen aan de manifestatie, hun achterban te bewegen mee te gaan, en samen busvervoer te regelen.

Aan ons is de uitdaging om ons met de slachtoffers van de Armoede werkt niet bezuinigingen te verbinden en de solidariteit van de rest van de bevolking aan te voeren. 1voordesocialewerkplaats, 1vooreensociaalnederland, 1voorallen. Het moet niet alleen anders, maar het kan ook anders. Ondanks de crisis is de koek in Nederland nog steeds groot genoeg, zeker wanneer de taartpunten eerlijker verdeeld worden.

Laat weten of je komt op de speciale Facebookpagina
Opgeven voor gezamenlijk busvervoer met diverse opstapplaatsen kan hier (tot uiterlijk 7 december)
22-11-2011: Roemer en Cohen slaan handen ineen: ‘Armoede werkt niet!’
Actiesite FNV: Laat kwetsbaar Nederland niet vallen