Reddingsplan stelt mozaïek Sint Willibrordus veilig

26 oktober 2011

Reddingsplan stelt mozaïek Sint Willibrordus veilig

omroepvenlo/nieuwsfotos/Gebouwen/Martinushof_mozaiek In september pleitte de SP voor het behoud van het mozaïek dat de gevel van Martinushof versiert, waarop de wethouder reageerde dat Tegelen zelf maar met een oplossing moet komen omdat de gemeente er geen geld voor zou hebben. Dit nieuws viel in Tegelen rauw op het dak maar men ging niet bij de pakken neerzitten en dacht na over een reddingsplan. Dit werd in een motie vanavond door de gemeenteraad aangenomen zodat het kunstwerk wordt veilig gesteld.

De reactie van wethouder Teeuwen (CDA) op de SP-vragen/conceptmotie over het mozaïek St.Willibrord vielen tegen. omroepvenlo/nieuwsfotos/Politiek/Jos-Teeuwen-2CDA Hij legde de bal bij de Zorggroep wetende dat daar niks meer uit komt, omdat de Zorggroep hooguit een derde van het benodigde bedrag kan overleggen, waardoor het einde van het mozaïek in zicht komt. Daarnaast stelde de wethouder dat als het mozaïek de bevolking van Tegelen zo aan het hart gaat dat ze dan zelf maar met geld moet komen.
De toezegging van Teeuwen dat hij nog in gesprek gaat met de Zorggroep en zal meedenken aan een oplossing, is nogal boterzacht en oncontroleerbaar. Daarom beraadde de SP zich op een vervolgactie om meer zekerheid en houvast los te weken.

Al snel bleek dat men in Tegelen de reactie van de gemeente en een teloorgang van het mozaïek niet accepteerde. mozaïek Er ontstond een stichting met enkele prominente Tegelenaren die de volgende tweetrapsraket bedacht: Voor het budget dat de Zorggroep ter beschikking heeft wordt het kunstwerk nog voor de winter van de gevel gehaald, opgeslagen in de gemeentelijke werf, en eigendom van de gemeente Venlo. Intussen gaat de stichting sponsoren werven voor restauratie en herplaatsing.

Raadslid Alexander Vervoort: “Het is goed dat zulke ideeën bedacht Alexander Vervoort worden en instemming vinden van de Zorggroep. Alles is beter dan dat er niets gebeurt, of het nog jaren duurt, wat het mozaïek niet ten goede komt. Fijn wanneer mensen met de raad meedenken aan oplossingen en een raadsmeerderheid die omarmt.”

Een motie die het plan van de stichting verwoordt werd mee-ingediend door CDA, LD, SP, VVD, PvdA, GL, en D’66. Alleen de Realisten’82 stemden tegen de motie.
De motie geeft het college van B&W opdracht om te onderzoeken welke opties er mogelijk zijn om te zijner tijd het mozaïek als geheel dan wel in samenhangende delen gerestaureerd in te passen in het te herontwikkelen gebied Martinushof dan wel elders in Tegelen.

25-10-2011: Website Omroep Venlo: Reddingsplan voor mozaïek Martinushof
10-09-2011: Toekomst van mozaïek Sint Willibrordus uiterst onzeker
29-07-2011: Dagblad de Limburger: Kroonjuweel behouden? (groot artikel)