Weet Bruls wel waarover hij praat inzake het brandweeronderzoek?

5 september 2011

Weet Bruls wel waarover hij praat inzake het brandweeronderzoek?

Brandweerwagen De SP is met stomheid geslagen over de vreemde reactie van burgemeester Bruls, als voorzitter van de veiligheidsregio Limburg-Noord, op het dinsdag gepresenteerde onderzoeksrapport van de SP en diverse vakorganisaties naar de brandweer. De SP vraagt zich af of Bruls het rapport wel heeft gelezen en waarop hij zijn toelichting tegenover de pers baseert.

We willen graag van Bruls weten op basis van welke feiten hij het onderzoek en het rapport dan “niet representatief” acht, waarop hij zijn “grote vraagtekens bij de uitkomsten en kwaliteit” van het onderzoek baseert, en waarop hij zijn “twijfels” bij de mening van het brandweerpersoneel baseert?

Bruls We willen graag weten of Bruls zijn kritiek kan funderen en ook direct gaat uiten tegenover de SP, de diverse vakorganisaties, en de (zijn) brandweermensen die meewerkten aan het onderzoek.
Zijn kritiek op het onderzoek zou kunnen staven met een conclusie in het rapport dat politici niet weten wat er op de werkvloer van de brandweer speelt.

Zonder kennis van zaken een gedegen rapport afbranden vraagt om een reactie. Die heeft hij gekregen met de raadsvragen die de SP-Venlo zondag aan Bruls, en zijn college van B&W, stelde. We zijn benieuwd met welke antwoorden zij zullen komen.

Brandweer aan het woord De SP heeft meerdere pogingen gedaan om het rapport aan burgemeester Bruls in zijn rol als voorzitter van de veiligheidsregio aan te bieden. Er is echter geen inhoudelijke reactie gekomen op onze uitnodiging van 25 juli jl. en de diverse herinneringen daar na, om aanwezig te zijn bij de presentatie op 30 augustus in de Horster brandweerkazerne. Bruls kreeg het rapport via de griffie op 2 september nagestuurd.

Lees hier de vragen die de SP vandaag heeft ingediend. (PDF)

01-09-2011: Dagblad de Limburger: Bruls twijfelt aan uitkomst SP-enquête
31-08-2011: Onderzoek SP naar mening brandweermensen Regio Limburg Noord